[natuurkunde] Formule harmonische trilling, vertrekkend vanuit een geschikte cirkelvormige beweging.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Formule harmonische trilling, vertrekkend vanuit een geschikte cirkelvormige beweging.

Beste,

1 van mijn examenvragen is deze:

Leid de formule af van een harmonische trilling, vertrekkend vanuit een geschikte cirkelvormige beweging. Verklaar hieruit de grafiek.

Ik weet niet hoe ik deze vraag moet oplossen.

Snel hulp gezocht!

Alvast bedankt!

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Formule harmonische trilling, vertrekkend vanuit een geschikte cirkelvormige beweging.

Begin eens met die cirkelvormige beweging uit te werken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Formule harmonische trilling, vertrekkend vanuit een geschikte cirkelvormige beweging.

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Formule harmonische trilling, vertrekkend vanuit een geschikte cirkelvormige beweging.

Ik heb geen flauw idee hoe ik eraan moet beginnen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Formule harmonische trilling, vertrekkend vanuit een geschikte cirkelvormige beweging.

Teken om te beginnen eens een cirkel met straal r, waarbij r de amplitudo van de desbetreffende trilling is. Beschouw nu een punt P op de cirkelomtrek dat na t seconden een hoek φ doorloopt, waarbij T:t = 2π:φ. Hierbij stelt T de trillingstijd voor. Laat OR een halve horizontale middellijn van de cirkel zijn en Q de loodrechte projectie van P op OR, dan stelt PQ de uitwijking u op tijdstip t voor, waarbij u = r sin φ. Geef aan de hand hiervan de formule voor u, uitgedrukt in r, t en T.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 3

Re: Formule harmonische trilling, vertrekkend vanuit een geschikte cirkelvormige beweging.

Danku mathfreak, door dit heb ik het gevonden! Danku!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Formule harmonische trilling, vertrekkend vanuit een geschikte cirkelvormige beweging.

Michielvd schreef: vr 12 okt 2012, 15:36
Danku mathfreak, door dit heb ik het gevonden! Danku!!
Graag gedaan. :)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer