Vierkantswortel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Vierkantswortel

Hallo allemaal.

Hoogstwaarschijnlijk was dit al bekend, en zal waarschijnlijk basiswiskunde zijn (desondanks rekenen met kennis van irrationale functies), maar ik wil toch even weten of dit klopt:
\(
a\in R^{+/-} <br>

b\in R^{-/+} <br>

\Longrightarrow {a\over b}; {b\over a} \geqslant 0 <br>

<br>

a\cdot \sqrt{b\over a} = \sqrt{b\cdot a}
\)
Ik heb hiervoor zelf een bewijsje opgesteld waarbij ik uit wil gaan van hetgeen te bewijzen is:
\(
Geg.: <br>

a\in R^{+/-} <br>

b\in R^{-/+} <br>

\Longrightarrow {a\over b}; {b\over a} \geqslant 0 <br>

T.B.: a\cdot \sqrt{b\over a} = \sqrt{b\cdot a} <br>
\)
En bij het opstellen van het bewijs wilde LaTeX niet meewerken, waarvoor mijn excuses. Hier is alsnog het bewijs, niet in 'wiskundige' vorm:

a ((b^(1/2)) / (a^(1/2))) = b^(1/2) * a^(1 / 2)

(a * b^(1/2)) / (a^(1/2)) = ...

((a^1)/(a^(1/2))) * b^(1/2) = ...

a^(1/2) * b^(1/2) = b^(1/2) * a^(1/2)

--> WAAR

=> a * sqrt(b/a) = sqrt(b*a)

Q.E.D.

Klopt alles? Was dit al bekend? Zo nee, zijn we hier in vredesnaam iets mee?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vierkantswortel

Ja, dit was al bekend (maar uiteraard leuk dat jij het zelf zag). Eenvoudiger (met a > 0):
\(\frac{1}{\sqrt{a}} = \frac{\sqrt{a}}{a}\)
. "Bewijs":
\(\frac{1}{\sqrt{a}} = \frac{1}{\sqrt{a}} \frac{\sqrt{a}}{\sqrt{a}} = \frac{\sqrt{a}}{a}\)
.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 620

Re: Vierkantswortel

oh, ja, ok :) het is wel leuk om zo zelf (al dan niet ontdekte) dingen te 'ontdekken' :P
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vierkantswortel

Uiteraard :) . Maar als je nog eens zoiets tegenkomt, kun je steeds eens op "logische" plaatsen kijken. Hier was dat bijvoorbeeld de Wiki-pagina ivm de wortel.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer