Laplace Transfer Function - region of convergence

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 682

Laplace Transfer Function - region of convergence

Goedendag,

De output van een linear time-invariant strictly causal differential system met initial condition x(0) = 0 wordt gegeven door:
\(y(t)=\int_{0}^{t}G(t-\tau )u(\tau )d\tau\)
Wanneer we de Laplace transform nemen, krijgen we:
\(Y(s)=H(s)U(s)\)
met
\(H(s)=L(G(t))\)
.

Hierin moet de hoofdletter 'L' de Laplace transform voorstellen.

Nu geldt dat:
\(G(t)=Ce^{At}B\)
En dus:
\(H(s)=L(G(t))=L(Ce^{At}B)=CL(e^{At})B\)
\(L(e^{At})\)
is convergent alleen wanneer Re{s} > max Re{
\(\lambda _{i}\)
}.

Waarin
\(\lambda _{i}\)
de eigenwaarden van matrix A zijn.

Een voorbeeldje:

Stel:
\(e^{At}=\begin{pmatrix}

e^{2t} & 0\\

0 & e^{3t}

\end{pmatrix}\)
Dan geldt:
\(L({e^{At}})=\begin{pmatrix}

L(e^{2t}) & 0\\

0 & L(e^{3t})

\end{pmatrix}=\begin{pmatrix}

\frac{1}{s-2} & 0\\

0 & \frac{1}{s-3}

\end{pmatrix}\)
alleen wanneer s > 3.

Stel nu dat:
\(C = \begin{pmatrix}

1 & 0

\end{pmatrix}\)
en
\(D = \begin{pmatrix}

1 & 0

\end{pmatrix}^{T}\)
Dan verkrijgen we de volgende transfer matrix (of beter gezegd de transfer function):
\(H(s)=\frac{1}{s-2}\)
De polen van een transfer function zijn de waarden voor s waarvoor H naar oneindig gaat, voor deze TF zou dit s = 2 moeten zijn.

H is echter alleen gedefinieerd voor s > 3, in dit geval zouden er dan toch geen polen moeten zijn?

Oftewel, voor het bepalen van de polen, waarom "vergeten" we dan opeens dat het bereik van H (de region of convergence) niet het volledige complexe vlak is (uitgezonderd van een beperkt aantal punten)?

Alvast bedankt.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Laplace Transfer Function - region of convergence

Interessante vraag, ik had er zelf nog nooit bij stilgestaan.

Ik vind het volgende:

"...Obviously all poles are outside the ROC..."

(bron)

Klinkt wel ergens logisch: voor alle s in de Region of Convergence convergeert de Laplace integraal.
\(\pm\infty\)
kan in dat gebied dus nooit bereikt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Laplace Transfer Function - region of convergence

Dat klopt inderdaad.

Voor het bepalen van de poles (en zeros) van de transfer function moet je dus blijkbaar het gehele complexe vlak als domein hanteren voor je TF, ondanks het feit dat de Region of Convergence van de TF maar een beperkt gedeelte is van het complexe vlak. Dan vind ik het toch raar dat bij alle definities van poles die ik ben tegengekomen in de boeken, dit niet duidelijk vermeld wordt.

Een vergelijkbare situatie:

Als je de functie f(x) = x+1 met domein alle x > 0 hebt, dan is x = -1 toch ook geen nulpunt van deze functie (incl. bijbehorend domein)? x = -1 wordt pas een nulpunt van f(x) wanneer je voor het domein een gebied selecteert die ten minst x = -1 omvat.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Laplace Transfer Function - region of convergence

Ik begrijp wat je wil zeggen, maar ik vermoed dat het vooral met de mentaliteit van het vakgebied te maken heeft. Jij zit waarschijnlijk ook in een ingenieursopleiding? Daar wordt al eens afgeweken van de zuivere wiskunde. Zolang er niks mis gaat denk ik niet dat er veel naar convergentie voorwaarden gekeken wordt :P

Berichten: 7.068

Re: Laplace Transfer Function - region of convergence

H is echter alleen gedefinieerd voor s > 3, in dit geval zouden er dan toch geen polen moeten zijn?
Met s>3 zijn er toch ook geen polen.

Het punt is dat je oorspronkelijke vergelijking een samenstelling is van twee functies. De twee functies hebben elk een eigen ROC. De meest restrictieve van de twee bepaald het gedrag van de samenstelling.

Nu kies jij met je keuze van C en B om een van de functies volledig buiten beschouwing te laten. Dat de ROC dan opeens anders lijkt is niet zo gek (aangezien je de meest restrictieve functie weglaat).
Jij zit waarschijnlijk ook in een ingenieursopleiding? Daar wordt al eens afgeweken van de zuivere wiskunde.
Dat mag ik toch hopen van niet. Er worden misschien soms wat 'shortcuts' genomen, misschien wat randvoorwaarden niet genoemd, maar als hetzelfde niet met zuivere wiskunde te doen is, is het onzin.

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Laplace Transfer Function - region of convergence

Bedankt voor de reacties.
Xenion schreef: za 13 okt 2012, 13:43
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar ik vermoed dat het vooral met de mentaliteit van het vakgebied te maken heeft. Jij zit waarschijnlijk ook in een ingenieursopleiding? Daar wordt al eens afgeweken van de zuivere wiskunde. Zolang er niks mis gaat denk ik niet dat er veel naar convergentie voorwaarden gekeken wordt :P
Ik volg inderdaad een ingenieursopleiding, maar dit vak (Mathematical Systems Theory) volg ik aan de Faculteit Wiskunde.
EvilBro schreef: zo 14 okt 2012, 11:46
Met s>3 zijn er toch ook geen polen.

Het punt is dat je oorspronkelijke vergelijking een samenstelling is van twee functies. De twee functies hebben elk een eigen ROC. De meest restrictieve van de twee bepaald het gedrag van de samenstelling.

Nu kies jij met je keuze van C en B om een van de functies volledig buiten beschouwing te laten. Dat de ROC dan opeens anders lijkt is niet zo gek (aangezien je de meest restrictieve functie weglaat).
Dat klopt inderdaad. Maar waar het mij om ging is dat bij de definities die ik van polen ben tegengekomen, niet duidelijk wordt gemaakt dat het gehele complexe vlak als domein beschouwd dient te worden (uiteraard met uitzondering van de polen zelf).

Impliciet is dit misschien wel logisch, omdat je TF anders nooit polen zou hebben wanneer je zoektocht binnen de ROC beperkt blijft.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer