Nog nooit zagen satellieten zoveel ijs rondom Antarctica als nu

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Nog nooit zagen satellieten zoveel ijs rondom Antarctica als nu

Nog nooit zagen satellieten zoveel ijs rondom Antarctica als nu


Afbeelding


Een opvallend berichtje vanaf de Zuidpool. Terwijl op de Noordpool het ijs maar blijft smelten, zet de Zuidpool even een nieuw record neer: sinds metingen in 1979 begonnen bevond zich ‘s winters nog nooit zoveel ijs rondom Antarctica.


Op Antarctica heeft het ijs nu zijn wintermaximum bereikt. De afgelopen maanden nam de hoeveelheid ijs rondom het continent toe, maar nu wordt het zomer op Antarctica en gaat de hoeveelheid ijs weer afnemen. Het is een bijzonder wintermaximum: sinds satellieten Antarctica en de omgeving eromheen in de gaten houden, is er namelijk nog nooit zoveel ijs waargenomen.


Record

Op dit moment bevindt zich rondom het continent zo’n 19,44 miljoen vierkante kilometer ijs. Dat is net ietsje meer dan het vorige record dat in 2006 werd neergezet. Toen lag er rondom het wintermaximum 19,39 miljoen vierkante kilometer ijs.


Kaartje

Op het kaartje hieronder is dat goed te zien. U ziet Antarctica (donkergrijs) en ijsschotsen die aan gletsjers op het land vastzitten, maar wel op de oceaan drijven (lichtgrijs). Het zeeijs is heel lichtblauw gekleurd. De omvang van het zeeijs wordt vastgesteld door te achterhalen in welke gebieden de concentratie ijs zeker vijftien procent bedraagt. De gele lijn laat zien tot waar het ijs gemiddeld in de periode tussen 1979 (toen begonnen de satellieten met waarnemen) en 2000 reikte.


Afbeelding


...


Lees hier het volledige artikel.

Bron
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 12.262

Re: Nog nooit zagen satellieten zoveel ijs rondom Antarctica als nu

Op zich is het wel een interessant gegeven. Ik vermoed dat he meeste extra ijs gewoon in zee dobbert en geen invloed heeft op de zeespiegel, maar het zou wel interessant zijn om ook te kijken of de ijsmassa die op land ligt aan het toenemen is.


Logischerwijs zou dat een daling van de zeespiegel veroorzaken. Hoewel dat precies het omgekeerde is van waar alarmisten voor waarschuwen vraag ik me wel af of men dit als een wenselijke ontwikkeling zal bestempelen, of er juist een nieuw probleem van maakt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Nog nooit zagen satellieten zoveel ijs rondom Antarctica als nu

het zou wel interessant zijn om ook te kijken of de ijsmassa die op land ligt aan het toenemen is.

Inderdaad, dat was een van de feiten die ik op wilde zoeken maar ik heb geen uitsluitsel gevonden.

Ik heb gisteren ook wat doorgezocht naar de totale omvang van de ijsmassa op Aarde, en de bijdragen daaraan van de diverse grote ijsmassa's, maar ik kwam niet uit de elkaar tegensprekende cijfers.


In april dit jaar nog alarmerende berichten over dunner zeeijs rond de zuidpool en de dreiging van afbreuk van een gigantische ijsplaat, nu dit bericht. De enige manier waarop ik ze kan rijmen is dat ijs van het vasteland naar zee gedreven wordt. Dat zou dan een vermindering van landijs en vermeerdering van zeeijs inhouden, maar daar vind ik alleen maar vragen over.


Volgens dit onderzoek echter, neemt het landijs op antarctica sedert 1979 met ongeveer 2400 km3 per jaar toe, maar andere rapportages spreken dit weer tegen.


Wordt er maar wat geroepen, en is er niemand die echt weet hoe het zit?

Reageer