Pubmed zoekopdracht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Pubmed zoekopdracht

Hoi,

Ik zit met een opdracht voor mijn opleiding fysiotherapie waar ik niet helemaal uit kom. Het betreft een casus waarbij ik een degelijke 'PICO' vraag moet formuleren en daarna een efficiënte zoekopdracht moet verrichten. Ik twijfel echter over mijn PICO-vraag!

De casus is als volgt:

'Als stagiaire bij een groepspraktijk en daar heb je kennis gemaakt met een patiënt die last heeft van het carpaaltunnelsyndroom. Jij zou eigenlijk wel graag met een oefenprogramma aan de slag willen maar met je stagebegeleider raak je in discussie over het nut daarvan. Je stagebegeleider geeft aan dat conservatieve therapie geen zin heeft en dat de fysiotherapeut alleen een rol kan spelen bij de revalidatie na een operatie.

Dit is natuurlijk een leuke uitdaging voor je om in het kader van je stage iets mee te doen. Je besluit om toch maar eens de wetenschappelijke literatuur in te duiken om meer helderheid hierin voor jezelf en voor je collega’s te krijgen…...want heeft je stagebegeleider dan toch gelijk en kan je beter terugverwijzen naar de huisarts óf is conservatief behandelen wel degelijk zinvol.? Dus zou je deze patiënt in behandeling nemen?'

Ik heb momenteel de volgende vraag met daarbij behorende PICO elementen. Twijfel dan vooral over mijn Outcome..

'Wat is effectiever bij het behandelen van patiënten met Carpaal Tunnel Syndroom, conservatieve therapie of opereren?'

P= patiënt met CTS

I= conservatieve therapie

C= opereren

O= effectieve behandeling

Als iemand mij op het juiste spoor kan brengen, heel graag!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Pubmed zoekopdracht

De outcome is welk resultaat je wilt zien naar aanleiding van de behandeling die je in gedachte hebt. Wellicht kan je iets specifieker zijn over de 'effectieve behandeling' die je bij de outcome hebt gezet.

Of de patient nu geopereerd wordt, of een conservatieve therapie krijgt...welk probleem wil je precies verhelpen (en wat hoop je dus dat is verholpen na een van beide behandelmethoden)?

P.S. Ik zie de link met de topictitel nog niet helemaal, of was je van plan om nog vragen te stellen over de wetenschappelijke literatuur die voor de casus van belang is?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 4

Re: Pubmed zoekopdracht

Bedankt voor je reactie! Ik (of men) hoop met de behandeling op een verminderde afknelling van de nervus medianus, of genezing hiervan. Maar dit kan ook pijnvermindering zijn oid. Hier worden we dus redelijk open in gelaten. Zit ik met de vergelijking operatie of niet operatie wel goed?

Om terug op de titel te komen, ik begrijp niet helemaal wat je ermee bedoelt.

Groet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Pubmed zoekopdracht

Maartenfysio schreef: zo 14 okt 2012, 19:32
Om terug op de titel te komen, ik begrijp niet helemaal wat je ermee bedoelt.
De titel die je dit topic hebt gegeven is "Pubmed zoeken". De topictitel moet de inhoud van de vraagstelling/inhoud van het topic samenvatten. De aanvankelijk vraag (of je de PICO goed hebt opgesteld) staat niet direct in verband met de titel die je hebt gekozen. Wel geef je aan dat aan de casus ook een opdracht is verbonden, waarbij je een efficiënte zoekopdracht moet verrichten. Mogelijk wilde je dat linken aan je topictitel? Zo niet; dan was bijvoorbeeld een topictitel als 'PICO-vraagstelling' wellicht een betere optie geweest.
Maartenfysio schreef: zo 14 okt 2012, 19:32
Bedankt voor je reactie! Ik (of men) hoop met de behandeling op een verminderde afknelling van de nervus medianus, of genezing hiervan. Maar dit kan ook pijnvermindering zijn oid. Hier worden we dus redelijk open in gelaten.
Ok, persoonlijk zou ik kiezen voor 'een verminderde afknelling van de nervus medianus', aangezien een symptoom daarvan 'pijn' kan zijn. Je helpt de patient omdat er sprake is van pijn, en dat kan bereikt worden door de oorzaak van de pijn aan te pakken.
Zit ik met de vergelijking operatie of niet operatie wel goed?
Jazeker; een operatie om het carpaaltunnelsyndroom lijkt volgens de stage-begeleider in de casus de meest voor de hand liggende behandelmethode. Dat is dus je comparison. (compare = vergelijken).

Je vergelijkt dit met een minder voor de hand liggende behandelmethode; in dit geval de conservatieve therapie. Dit is inderdaad je intervention.

Hier kun je nog wat informatie vinden over het opstellen van een PICO.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 4

Re: Pubmed zoekopdracht

Wederom bedankt. Ik wilde mijn topictitel veranderen naar PICO-vraagstelling maar waar kan ik dit doen, als ik dit al kan doen?

Ik heb overigens nog een vraag over Pubmed zelf, dus misschien kan de topictitel blijven zoals die is.

Ik ben aan de slag gegaan met de PICO-elementen, waarbij ik geprobeerd heb om 'CTS' te 'meshen'. Als ik dit doe dan heb ik de mogelijkheid om surgery en therapy aan te vinken. Dan zoekt Pubmed dus alleen naar artikelen met als hoofdonderwerp CTS en therapy en surgery juist? Dus: ( "Carpal Tunnel Syndrome/surgery"[Mesh] AND "Carpal Tunnel Syndrome/therapy"[Mesh] ).

Dit betekent dat ik 'and surgery and therapy' niet nog eens extra hoef toe te voegen juist?

Sorry voor deze vele vragen maar heb over twee weken ook mijn tentamens waar ik het behoorlijk druk mee heb!

Berichten: 4

Re: Pubmed zoekopdracht

Ik heb de volgende zoekopdracht en PICO vraag gebruikt.

Zoekvraag: Wat is het verschil in effectiviteit bij het reduceren van de zenuwafknelling tussen niet-operatief behandelen en wel operatief behandelen bij patiënten met Carpaal Tunnel Syndroom?

P = Carpal tunnel syndrome

I = Non-surgical

C= Surgical

O =Nerve entrapment

Het toevoegen van Nerve entrapment had geen toegevoegde waarde. Echter ik kom tot 12 artikelen (systematic reviews) waarvan 6 relevant. Dus de vraag is hiermee in principe beantwoord. Het lijkt echter te eenvoudig omdat ik amper heb geoperationaliseerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pubmed zoekopdracht

Paar puntjes:

Chirurgie is interventie en conservatief is je control. In de openingspost heb je het goed staan.

Conservatief moet je dan definieren. Is een polsspalk conservatief? Een NSAID? Een combinatie van deze 2 of beschouw je een corticoid-injectie zelfs als conservatief?

Het laatste lijkt mij namelijk weer meer interventie. Echter wordt er bijna nooit besloten tot 'niets doen'. Als iemand een bewezen CTS heeft dan wordt er bijna altijd een injectie gegeven.

Je outcome moet je subjectief meten en niet objectief. Vind maar eens genoeg studies over hoe de dikte is van de n. Medianus na de verschillende soorten van therapie.

Ik zou dus zeggen:

P = patienten met bewezen CTS

I = chirurgie

C = injectie

O = klachtenvrij na een bepaalde periode of % van patienten met reductie van

de klachten.

Als je begeleider niet akkoord gaat met injectie als Control dan kun je voor de groep kiezen

die alleen een spalk hebben gekregen.

Als je dan je zoekresultaten beperkt tot 'clinical trials' in peer reviewed journals met de zoekopdracht CTS AND

surgery (AND steroids) dan moet je even kijken hoeveel je erover houdt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4

Re: Pubmed zoekopdracht

Hoi,

Ik zag hier al een bericht over hoe je een PICO vraag op kan stellen, ik heb er ook hulp bij nodig. Vandaar dat ik het bericht hier even heb geplaatst. Misschien kunnen jullie mij ook helpen.

Ik zit met een opdracht voor mijn opleiding Ergotherapie waar ik niet helemaal uit kom. Het betreft een casus waarbij ik een degelijke 'PICO' vraag moet formuleren en daarna een efficiënte zoekopdracht moet verrichten. Ik twijfel echter over mijn PICO-vraag!

De casus is als volgt:

Ik heb een client van 87 jaar oud, zij heeft een carpaal tunnel syndroom. Zij heeft jaren geleden een injectie gehad hiervoor, dit heeft niet geholpen en mw. wil hier niet geopereerd aan worden. Mw. kan moeilijk activiteiten (zoals breien en schrijven) lang volhouden ivm de tintelingen en pijn in haar rechter pols en vingers. Daarbij slaapt mw. op haar rechterarm. Mw. is ook vergeetachtig. Bij de fysiotherapie ervaart zij geen problemen bij het gaan opstaan/opdrukken met haar handen en de fysio geeft ook aan dat hij tijdens de therapie geen belemmeringen merkt. Ik wil uitzoeken welke interventies of mogelijkheden er nog zijn voor mw., zodat zij minder last van tintelingen/pijn heeft bij het breien en schrijven. Ik dacht zelf aan een spalk of bij de fysio zenuw mobiliserende oefeningen. Ik had eerst als Interventie in de vraag: ergotherapeutische interventie, dit is veel te breed en krijg ik teveel artikelen.

P: Patiënt met carpaal tunnel syndroom met een dynamische belasting

I: Spalken of brace

C: Zenuwmobiliserende oefeningen of doseren van activiteiten (rust)

O: Effectieve interventie, zodat er een verminderde afknelling van de nervus medianus is en mw. minder tintelingen en pijn heeft.

PICO vraag:

Welke behandeling is effectief bij een patient van 87 jaar oud met een carpaal tunnel syndroom met een dynamische belasting?

Graag hoor ik van jullie hoe ik een goede PICO vraag op kan stellen.

Bedankt

Berichten: 21

Re: Pubmed zoekopdracht

De Outcome waar je naar op zoek bent staat natuurlijk al in je casus.
Significant heb je zelf in de hand!

Berichten: 4

Re: Pubmed zoekopdracht

Datamasseur schreef: ma 10 dec 2012, 16:20
De Outcome waar je naar op zoek bent staat natuurlijk al in je casus.


Wat bedoel je hiermee? Wat is het dan? Mijn vraag is of de PICO vraag goed is opgesteld?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Pubmed zoekopdracht

moonroosje schreef: ma 10 dec 2012, 21:32
Wat bedoel je hiermee? Wat is het dan? ...
moonroosje schreef: zo 09 dec 2012, 14:36
Ik wil uitzoeken welke interventies of mogelijkheden er nog zijn voor mw., zodat zij minder last van tintelingen/pijn heeft bij het breien en schrijven. ...
En net zoals Anusthesist hierboven al meldde, neem je best enkel deze subjectieve beleving van de ptn. in de outcome.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 4

Re: Pubmed zoekopdracht

Dido schreef: ma 10 dec 2012, 23:44
En net zoals Anusthesist hierboven al meldde, neem je best enkel deze subjectieve beleving van de ptn. in de outcome.

Dido
Bedankt voor je berichtje.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Je hebt het over de outcome, dat begrijp ik, maar wat is goed qua outcome? En is de gehele PICOvraag goed?

groetjes

Berichten: 21

Re: Pubmed zoekopdracht

P: Patiënt met carpaal tunnel syndroom met een dynamische belasting

I: Spalken of brace

C: Zenuwmobiliserende oefeningen of doseren van activiteiten (rust)

O: Effectieve interventie, zodat er een verminderde afknelling van de nervus medianus is en mw. minder tintelingen en pijn heeft.

PICO vraag:

Welke behandeling is effectief bij een patient van 87 jaar oud met een carpaal tunnel syndroom met een dynamische belasting?
Aaaargh! Waarom laat je je C en je O nou weg in je uiteindelijke vraag? :cry:
Significant heb je zelf in de hand!

Reageer