[scheikunde] stoichiometrie vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17

stoichiometrie vraagstuk

hoi ,,

Deze oefeningen begrijp ik niet zo goed wat men bedoelt :

gegevens : Mr(HCl) = 36.5

ro (massadichtheid) = 1.18 g / ml

massa-massaprocent = 38 %

a) wat is de massa van 1.00 dm3 HCl ?

d) door 1.00 ml van deze oplossing aan te lengen tot 3.00 l bekomen we een verdunde oplossing, welke concentratie heeft deze verdunning ?

bij a kom ik 1180 gram uit. maar iets zegt me dat het niet juist is.

en bij d weet ik het formule van de verdunde opl. maar heb ik een gegeven te kort en weet ik niet hoe ik aantal mol moet berekenen?

kan iemand mij helpen , a.u.b. ?

mvg

eva

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: stoichiometrie vraagstuk

evaatje schreef: zo 14 okt 2012, 15:11
gegevens : Mr(HCl) = 36.5

ro (massadichtheid) = 1.18 g / ml

massa-massaprocent = 38 %

a) wat is de massa van 1.00 dm3 HCl ?

bij a kom ik 1180 gram uit. maar iets zegt me dat het niet juist is.
de 38 m/m% oplossing heeft een dichtheid van 1180 g/L

de 62 m% water die hierin zit heeft een zekere massa .

welke massa blijft dan over voor die 38% HCl?

de 62 m% water die hierin zit heeft een zeker volume .

welk volume blijft dan over voor die 38% HCl?

je kent nu massa én volume van de portie HCl, en kunt dus de dichtheid van pure HCl berekenen.

Dit is al met al heel erg theoretisch, zie 2 opmerkingen hierbij:

- 100% vloeibaar HCl bestaat niet, je sommetje geeft dus zeker geen praktische uitkomst

- in het algemeen levert een samenvoeging van bijvoorbeeld 500 mL water en 500 mL oplosbare stof (HCl of om het even wat anders) geen 1000 mL oplossing, maar minder. Zie het voor het gemak alsof de moleculen van de oplosbare stof voor een deel in open ruimten tussen de watermoleculen kruipen. Je sommetje zal dus met een zeer grote waarschijnlijkheid een foute uitkomst opleveren vergeleken met een praktische oplossing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: stoichiometrie vraagstuk

evaatje schreef: zo 14 okt 2012, 15:11
bij a kom ik 1180 gram uit. maar iets zegt me dat het niet juist is.
dat is oké.

Voor d:

1 mL oplossing weegt ... g, van die .... g is ... % HCl, of dus .... g. Die hoeveelheid gaat niet veranderen als je er water bijkwakt om alles aan te lengen tot 3 L. Je kent de hoeveelheid HCl, en het volume, dus kan je ook een concentratie vinden (welke eenheid weet ik niet wat gevraagd is).
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: stoichiometrie vraagstuk

bedankt voor jullie hulp !

mvg

eva

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: stoichiometrie vraagstuk

Jan van de Velde schreef: zo 14 okt 2012, 15:20
- 100% vloeibaar HCl bestaat niet, je sommetje geeft dus zeker geen praktische uitkomst


Jan, ik denk dat dit een slordigheidje was van de TS, en er gewoon bedoeld werd "1 dm3 geconc. opl."
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: stoichiometrie vraagstuk

Typhoner schreef: zo 14 okt 2012, 15:38
Jan, ik denk dat dit een slordigheidje was van de TS, en er gewoon bedoeld werd "1 dm3 geconc. opl."
m.a.w., veel simpeler dan ik dacht. Nah, zal wel dan....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: stoichiometrie vraagstuk

Tja, ik zou het hier ook met de botte bijl hakken eigenlijk. Gesteld is dat 1 liter van de oorspronkelijke oplossing 1180 gram weegt (dm3 = liter), en 38 massa% HCl bevat. Dat maakt 38%x1180 = 448 g/liter HCl.

1 ml daarvan bevat dus 448 mg HCl, die je vervolgens verdeeld over 3000 ml, 448mg/3000ml = 149 mg/l.

Deze aanpak bypassed het probleem dat een mengsel niet per se het volume hebben van de 2 stoffen die je mengde compleet, en ik neem aan dat het antwoord dan ook correct is - of 0.15 g/l tot de correcte significantie.
Victory through technology

Reageer