quantum eraser experiment in 'The fabric of the cosmos'

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

quantum eraser experiment in 'The fabric of the cosmos'

Ik las net 'The Fabric of the Cosmos', over het experiment 'Shaping the past' (blz 194 ev). Daarin wordt verteld dat als je het experiment zo opzet, mbv 'idler' fotonen, zodat je bij registratie ervan geen pad-informatie kan achterhalen, er een interferentiepatroon ontstaat. Echter door de 'idler' fotonen lang na het experiment op te vangen, kun je de set-up nog veranderen (van het wel of niet verkrijgen van pad-info). Nu, voor degenen die het boek hebben gelezen, stel dat je beam-splitters a&b vervangt door spiegels (fig blz 196), zodat je alle 'idlers' opvangt in detectors 2&3, dan kun je lang nadat het patroon op het scherm is gevormd nog besluiten om beamsplitter c al dan niet te plaatsen, wat het effect heeft van het behouden of vernietigen van padinfo. Dan kan dit toch absoluut geen effect hebben op het gemeten patroon?

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: quantum eraser experiment in 'The fabric of the cosmos'

Hee Jorun, ik ben dat boek nu ook aan het lezen maar ik ben pas bij pagina 120. Ik heb even vooruitgebladerd naar het stukje over die Idler fotonen. Klinkt freaky. Wel weet ik inmiddels dat de quantum-wereld heel vreemd is: niet-lokaal. Als je twee iets op positie A meet kan dat meteen invloed hebben op iets op positie B, terwijl die twee ver weg van elkaar zijn. (EPR; spooky action at a distance) Maar als ik die idler-fotonen beter begrijp laat ik het weten..

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: quantum eraser experiment in 'The fabric of the cosmos'

"Mag ik ook meespelen?"

Kun je niet gewoon die proef uitleggen? Nou moet ik, ********, het boek kopen om er achter te komen waar het over gaat.

Of mischien even op internet naar die proef zoeken. :shock:

Reageer