kristallisatie HDPE

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

kristallisatie HDPE

Beste allemaal,

De laatste tijd verdiep ik mijn vanwege mijn werk in kristallisatie van polymeren.

Aangezien voor mij HDPE erg belangrijk is, is dit polymeer voor mij de basis. Het proces kristallisatie is mij redelijke helder, er moet een nucleatie punt zijn, de temperatuur moet goed zijn, de ketens moeten smal genoeg zijn om goede bindingen te kunnen vormen, etc.

Wat ik mij alleen blijf afvragen is; Waarom willen de afzonderlijke HDPE ketens zo graag in een kristalrooster komen?

met vriendelijke groet,

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: kristallisatie HDPE

Vergelijkbaar met de reden waarom andere stoffen ook kristalliseren: Dat is de toestand waarin de deeltjes de dichtste pakking hebben; de onderlinge afstand is het kleinst. Voor deeltjes (dus ook ketens) die elkaar aantrekken is het gunstig om zo dicht mogelijk bijeen te zitten.

Wat wél een rol speelt bij polymeren is dat het zeer moeilijk of zelfs onmogelijk is om een polymeer in zijn geheel te laten kristalliseren. Dat heeft te maken mnet het feit dat iedere polymeerketen uit een groot aantal repeterende eenheden bestaat, die ieder voor zich in precies de goede oriëntatie (conformatie) moeten zitten om de kristallisatie mogelijk te maken. De kans is natuurlijk groot dat er door puur toeval eentje verkeerd zit, en dan houdt daar de mogelijkheid tot verdere groei van het kristal op.

Bij kristallisatie moet je dan dus ook niet vergelijken met de kristallisatie van bijvoorbeeld keukenzout of kwarts.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: kristallisatie HDPE

dank voor deze reactie,

Ik weet dat de maximale kristallisatie graad bij HDPE rond de 80% ligt,

in de eerste alinea schrijf je dat het voor de ketens gunstig is om zo dicht mogelijk bij elkaar te komen.

Wat is hier gunstig aan? Hoe moet ik dat zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: kristallisatie HDPE

Het is "gewoon" een kwestie van potentiële energie. Net zoals het energie kost om een voorwerp met massa op hoogte te brengen (weg van de Aarde die dat voorwerp aantrekt) kost het energie om 2 polymeerketens die elkaar aantrekken uit elkaar te houden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: kristallisatie HDPE

Misschien nuttig om te vermelden dat deze specifieke krachten de zgn. van der Waalskrachten zijn.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kristallisatie HDPE

In combinatie is er ook nog een interessant verschijnsel te noemen: Typhoner zegt dat de krachten Van der Waals krachten zijn, en aangezien die tussen elk atoompaar te vinden zijn en altijd aantrekkend zijn zorgt dat er dus voor dat een dichtste pakking de laagste energie heeft zoals Marko dat al schreef.

Zodra de kristallisatie niet meer door Van der Waals maar door specifieke interacties tussen bepaalde atomen wordt gedreven, bijvoorbeeld door waterstofbruggen in ijs, geldt dat dit zelfs ervoor kan zorgen dat de dichtheid wat afneemt bij kristallisatie. Bij water zorgt dit ervoor dat ijs minder dicht is dan water, en dus drijft, waardoor wij in de winter kunnen schaatsen.....

Bij polymeren speelt dat natuurlijk niet. Daar geldt wel dat omdat het molecuul repeterend is dat als twee fragmenten goed op elkaar passen dat dit automatisch ook geldt voor de daaropvolgende stukken. Hierdoor resulteert zo'n gunstige interactie in een kristallisatie. Als je een niet-regelmatig polymeer neemt is kristallisatie daarom minder belangrijk.

Reageer