Links-scheve verdeling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Links-scheve verdeling

Vraag: De variabele zwangerschap heeft een links-scheve verdeling. Deze verdeling kan grafisch weergegeven worden door een boxplot waarbij zwangerschapsduur in weken op de verticale as staat. Welke van deze boxplots komt overeen met een links-scheve verdeling?
Schermafdruk-34.jpg
Schermafdruk-34.jpg (52.65 KiB) 3004 keer bekeken
Links-scheef houdt in dat ten eerste de verdeling niet symmetrisch is en dat daarnaast lagere waarden oververtegenwoordigd zijn t.o.v. een symmetrische verdeling.

Aangezien de normale zwangerschappen tussen 37 en 42 weken liggen, zou ik verwachten dat een links-scheve verdeling betekent dat het merendeel richting de 37 weken ligt. Nu ligt de zwarte lijn van optie C wel rond de 37, maar ik begrijp dat nog niet helemaal wat de rest van de boxplot er nog aan toevoegt, met name de lengte van het blokje.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Re: Links-scheve verdeling

Je bent bekend met boxplots? (http://en.wikipedia.org/wiki/Box_plot)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Links-scheve verdeling

eezacque schreef: vr 19 okt 2012, 20:49
Je bent bekend met boxplots? (http://en.wikipedia.org/wiki/Box_plot)
Nope, heb wiskunde B gehad op middelbare...en vond statistiek van wiskunde A altijd maar hogere hocus-pocus kunsten. ;)

Maar bedankt voor de link, had ik zelf eigenlijk ook op moeten komen... #-o
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Links-scheve verdeling

Als ik het goed begrijp is het blokje bij optie C dus opgedeeld in kwartielen. Waarbij het 1e kwartiel dan bij week 29,5 zit. Het derde kwartiel zit bij 40. De mediaan is het 2e kwartiel en vormt dan de zwarte lijn van ongeveer 37 weken.

Interkwartielafstand is 40 - 29,5 = 10,5 Waarbij afstand tussen 1e en 2e kwartiel = 7,5. Afstand tussen 2e en 3e kwartiel is 5. Dus het evenwicht lijkt beduidend te hellen naar beneden van de boxplot; naar links als je het geheel 90 graden naar rechts zou draaien.

Als bovenstaande goed is geïnterpreteerd, dan ben ik al een eindje op weg. :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Re: Links-scheve verdeling

Volgens mij ben je er al... :P

Reageer