[wiskunde] Vectorruimte (R, R^4, +)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Vectorruimte (R, R^4, +)

"Bepaal de deelruimte van (R, R4, +) voortgebracht door de vectoren (1, -1, 2, 3), (2, 1, -1, 4) en (0, -3, 5, 2). Behoort (5,1, 0, 11) tot deze deelruimte ? Voor a ∈ R behoort (3a, 3, a - 5, 7a - 2) tot de deelruimte ?"

Mijn vraag is enkel:

Hoe bepaal ik deze deelruimte juist ? Wat bedoelen ze hier juist mee ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Re: Vectorruimte (R, R^4, +)

Een punt (x1,x2,x3,x4) zit in je deelruimte dan en slechts dan het een lineaire combinatie is van de drie gegeven vectoren, dus (x1,x2,x3,x4)=av1+bv2+cv3, voor a,b,c in R. Dit geeft je vier vergelijkingen, waaruit je een betrekking moet afleiden tussen x1, x2, x3 en x4, waarin a, b en c niet meer voorkomen. Deze vergelijking definieert dan je deelruimte.

Sluit dit zo ongeveer aan bij wat al behandeld is?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vectorruimte (R, R^4, +)

Misschien is het ook de moeite eens te kijken of je voortbrengend deel wel een basis is. Dus: zijn ze lineair onafhankelijk alledrie of niet?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Vectorruimte (R, R^4, +)

eezacque schreef: za 20 okt 2012, 07:08
Een punt (x1,x2,x3,x4) zit in je deelruimte dan en slechts dan het een lineaire combinatie is van de drie gegeven vectoren, dus (x1,x2,x3,x4)=av1+bv2+cv3, voor a,b,c in R. Dit geeft je vier vergelijkingen, waaruit je een betrekking moet afleiden tussen x1, x2, x3 en x4, waarin a, b en c niet meer voorkomen. Deze vergelijking definieert dan je deelruimte.

Sluit dit zo ongeveer aan bij wat al behandeld is?
Met de 4 vergelijkingen bedoel je in dit (specifieke) geval:

a + 2b = x1

-a + b - c = x2

2a - b + 5c = x3

3a + 4b + 2c = x4

En hier moet ik dan a, b en c uit halen ?

Dit sluit volgens mij aan bij wat ik al gezien heb ja. :)
Drieske schreef: za 20 okt 2012, 09:15
Misschien is het ook de moeite eens te kijken of je voortbrengend deel wel een basis is. Dus: zijn ze lineair onafhankelijk alledrie of niet?
Het stukje van basis komt na deze reeks oefeningen, dus ik weet niet meer juist hoe dat in zijn werk gaat. :P

Kan er eventueel nog op terug komen als ik de betreffende theorie opnieuw gemaakt heb. :D
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Vectorruimte (R, R^4, +)

Biesmansss schreef: vr 19 okt 2012, 20:26
"Bepaal de deelruimte van (R, R4, +) voortgebracht door de vectoren (1, -1, 2, 3), (2, 1, -1, 4) en (0, -3, 5, 2). Behoort (5,1, 0, 11) tot deze deelruimte ? Voor a ∈ R behoort (3a, 3, a - 5, 7a - 2) tot de deelruimte ?"
Voor je specifieke vraag met (5,1,0,11):
\(x_1+2x_2=5\)
\(-x_1+x_2-3x_3=1\)
\(2x_1-x_2+5x_3=0\)
\(3x_1+4x_2+2x_3=11\)
Dit is he stelsel dat je moet oplossen.

Voor je andere vraag met
\(a \in R\)
kun je de oplossing gewoon vervangen (alles rechts van het =-teken) door de nieuwe vector die je wil controleren.

En wat Drieske zegt, controleren of de 3 vectoren lineair onafhankelijk zijn, reduceert de moeilijkheid van je stelsel.

Dus dat is altijd de moeite waard om te controleren, mits het niet te veel moeite kost.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Vectorruimte (R, R^4, +)

Jaimy11 schreef: za 20 okt 2012, 13:54
Voor je specifieke vraag met (5,1,0,11):
\(x_1+2x_2=5\)
\(-x_1+x_2-3x_3=1\)
\(2x_1-x_2+5x_3=0\)
\(3x_1+4x_2+2x_3=11\)
Dit is he stelsel dat je moet oplossen.

Voor je andere vraag met
\(a \in R\)
kun je de oplossing gewoon vervangen (alles rechts van het =-teken) door de nieuwe vector die je wil controleren.

En wat Drieske zegt, controleren of de 3 vectoren lineair onafhankelijk zijn, reduceert de moeilijkheid van je stelsel.

Dus dat is altijd de moeite waard om te controleren, mits het niet te veel moeite kost.
Ja, die twee had ik ondertussen eigenlijk al wel gevonden.

Gewoon de matrix oplossen en kijken of je een al dan niet unieke toelaatbare oplossing bekomt. :)
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Reageer