[natuurkunde] zweet en elektriciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

zweet en elektriciteit

Vandaag hoorde ik dat als je zweet, er veel makkelijker stroom door je heen kan gaan lopen.

Nou vraag ik mij af of dit komt door de zouten en melkzuren (dus allerlei positieve en negatieve ionen) in het zweet, die zorgen immers voor een hele goede geleiding van de elektriciteit..

Of dat het komt doordat de weerstand van de huid simpelweg minder wordt? (want een natte huid heeft natuurlijk een lagere weerstand dan een droge huid).

Dit kan ook een reden zijn dat er veel makkelijker stroom door je heen gaat lopen, toch?

Wat is het nou? :-)

Ik hoop dat iemand dit wilt vertellen aan mij

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: zweet en elektriciteit

Zweet bestaat voornamelijk uit water en zouten.

2 factoren die de geleiding doorheen het lichaam beïnvloeden zijn:
  • Weerstand van de huid
  • Geleidingsvermogen mbt ionen
Zoals je aangaf zitten in zweet heel wat ionen, deze zullen dus zeer zeker de geleiding bevorderen. Maar het water aanwezig in zweet zal de weerstand van je huid doen dalen. Je hebt dus een combinatie van beide factoren.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 2

Re: zweet en elektriciteit

Mako schreef: za 20 okt 2012, 22:12
Zweet bestaat voornamelijk uit water en zouten.

2 factoren die de geleiding doorheen het lichaam beïnvloeden zijn:
  • Weerstand van de huid
  • Geleidingsvermogen mbt ionen
Zoals je aangaf zitten in zweet heel wat ionen, deze zullen dus zeer zeker de geleiding bevorderen. Maar het water aanwezig in zweet zal de weerstand van je huid doen dalen. Je hebt dus een combinatie van beide factoren.
Hartelijk bedankt voor dit duidelijke antwoord.

Reageer