Groeidiagram - standaard deviatie score

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Groeidiagram - standaard deviatie score

Om de standaard deviatie score te berekenen maak je gebruik van de volgende formule:

(Lengte - gemiddelde voor leeftijd en geslacht) / (standaard deviatie voor leeftijd en geslacht)

Daarbij moet dan voor de 'standaard deviatie voor leeftijd en geslacht' het getal worden gekozen dat de afstand is tussen de middelste lijn in een groeidiagram en -1 SDS (uiteraard in hetzelfde groeidiagram), dat bij die leeftijd en geslacht hoort.

Maar ik begrijp niet waarom je de afstand tussen o en -1 SDS moet nemen, en niet gewoon het gemiddelde. Hoe zit dit?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Groeidiagram - standaard deviatie score

Cura schreef: zo 21 okt 2012, 19:14
Maar ik begrijp niet waarom je de afstand tussen o en -1 SDS moet nemen, en niet gewoon het gemiddelde.
De SDS is hoeveel SD's iets van het gemiddelde afwijkt.

Voorbeeld: Jongen = 160cm lang

Gemiddelde voor zijn leeftijd = 150cm

De standaarddeviatie van de lengte op die leeftijd = 10cm (hoe weet je dat? door het verschil tussen +1 SD of -1 SD met het gemiddelde te nemen in de groeicurve).

(160-150)/10 = 1

De SDS = +1, met andere woorden, zijn lengte wijkt +1 SD af van het gemiddelde.

Als je zou delen door het gemiddelde, dan druk je het getal niet in standaarddeviaties uit, maar in een percentage-afwijking van het gemiddelde.

(160-150)/150 = 6.7% boven het gemiddelde.

De conventie is om in SD van het gemiddelde te rekenen, niet in percentages.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Groeidiagram - standaard deviatie score

anusthesist schreef: zo 21 okt 2012, 21:13
De SDS is hoeveel SD's iets van het gemiddelde afwijkt.
Dat weet ik, maar ik wilde het toepassen aan de hand van de formule die we doorkregen.

Komt die breuk dan niet gewoon altijd op 1 uit? :-s

Want stel jongen is 180 cm en normaal is 150, dan wordt de som (180 - 150) / (30) = +1 SD

Het ontgaat me op dit moment wat de logica is achter deze formule :P
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Groeidiagram - standaard deviatie score

Cura schreef: zo 21 okt 2012, 21:34
Komt die breuk dan niet gewoon altijd op 1 uit? :-s

Want stel jongen is 180 cm en normaal is 150, dan wordt de som (180 - 150) / (30) = +1 SD
Dit snap ik niet. In mijn voorbeeld had ik 10cm als SD. Als de SD 10cm is dan is (180-150)/10 = + 3SD. Jij verandert nu ook opeens de standaarddeviatie naar 30cm... :roll:
Cura schreef: zo 21 okt 2012, 21:34
Het ontgaat me op dit moment wat de logica is achter deze formule :P
Dan kun je monitoren of een kind een normale groei doormaakt misschien?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Groeidiagram - standaard deviatie score

anusthesist schreef: zo 21 okt 2012, 21:39
Dit snap ik niet. In mijn voorbeeld had ik 10cm als SD. Als de SD 10cm is dan is (180-150)/10 = + 3SD. Jij verandert nu ook opeens de standaarddeviatie naar 30cm... :roll:
Aah, wacht, we zitten nog in dezelfde groeicurve...ik zal alweer met een andere! :roll: In dat geval begrijp ik jou en jij mij wellicht nu ook?

Dan kun je monitoren of een kind een normale groei doormaakt misschien?
Als ie niet elke keer op 1 uitkomt wel ja... :lol:

Ok, helder ;)

Verborgen inhoud
Met het simpelste ben ik op de een of andere manier altijd het langste bezig...zeer frusterend, haha.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer