Groentenfamilies in operationeel onderzoek: hoe?!

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Groentenfamilies in operationeel onderzoek: hoe?!

Dag iedereen.

Even voorstellen. Ik ben een student HIR (1e master). Dit jaar hebben wij een plichtvak toepassingen van operationeel onderzoek. Daarvoor moeten we een case uitwerken. Optimalisatie moet gebeuren met een programma als Cplex, Lingo... Daarnaast moet ook een algoritme worden ontwikkeld om tot een oplossing te komen.

Korte opgave van het probleem:

The resulting problem is the following. You are given a number of patches; each patch has a given size. Further, you have a set of vegetables, for each vegetable you know the family it belongs to and the amount you want to grow. For each combination of patch and vegetable you are given a score, representing the suitability of the patch for the vegetable. This score depends on what has grown on the patch the previous year, the amount of sunshine, etc. The goal is to assign the vegetables to the patches, such that only vegetables of the same family are together on a patch and such that the total suitability is maximized.

Volledige opgave --> zie bijlage
TvOO-case3eocfarm.docx
(19.58 KiB) 194 keer gedownload
[/u][/i][/size][/color]



Nu mijn vraag; er moet dus afgedwongen worden dat wanneer een groente van een familie wordt geteeld op 1 van de patches, er geen groente van een andere familie op deze patch kan worden geteeld.

We wijzen dus een groente toe aan een patch. Daarenboven weten we de familie waartoe deze groente behoort. Nu moeten we afdwingen dat enkel deze familie aan de geselecteerde patch kan worden toegewezen.

Hoe zouden jullie dit in variabelen gieten en een logische beperking opstellen voor dit 'familieprobleem'?

In ieder geval, dank bij voorbaat.

Berichten: 6

Re: Groentenfamilies in operationeel onderzoek: hoe?!

Programmeren gebeurt in Lingo, Cplex of dergerlijk optimalisatieprogramma...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609