Berekenen terugverdientijd aparte CV ketels ipv centrale stookunit

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Berekenen terugverdientijd aparte CV ketels ipv centrale stookunit

Goedendag,

Ik ben aan het zoeken naar mensen die willen helpen bij een complexe berekening.

Het gaat om het volgende:

Een recreatiepark met 54 appartementen gebouwd in 3 blokken van 2 hoog (onder en boven appartementen).

Er is nu een stookhok op het terrein met leidingen onder de grond en door de kruipruimten van de blokken. Hierdoor worden de verwarmingen gevoed.

In het stookhok staat ook een boilervat wat verwarmd wordt door een cv ketel om warm water te leveren voor 1 blok (16 appartementen). De appartementen van de overige 2 blokken krijgen elk apart warm water via 80 liter elektrische boilers.

Nu is het CV systeem oud en moet binnenkort vervangen worden. Er zijn Drie mogelijkheden:

1. Dezelfde installatie plaatsen maar nu nieuw.

2. Dezelfde cv installatie maar het ene blok ook voorzien van boilers zodat het warmwater circuit weg gaat.

3 elk appartement voorzien van gas en aparte CV ketel met warmwatervoorziening. Daardoor kunnen ook alle boilers weg.

De laatste optie is in beeld gekomen omdat het recreatie appartementen zijn en dus zeer wisselend bezet. In de winter is er veel leegstand maar wordt het warmwater circuit van blok A en het CV circuit voor alle blokken wel warm gestookt zodat als er iemand komt er altijd warmte is.

De 80 liter boilers worden pas opgewarmd als er iemand in het huisje is dus die staan niet continue te draaien.

Ik zou willen berekenen of optie drie interessant is en zo ja welke terugverdientijd er is. De investering van optie drie is namelijk ca € 4000,- per appartement. Dat moet onderbouwd worden...

Kan iemand mij daarmee helpen of is dit een interessant project voor een projectgroep op een school?? En zo je welk soort school??

Of kan ik aankloppen bij een instantie die vanuit milieu oogpunt een advies kan geven...

Graag uw reactie

Groet

Rob

Berichten: 236

Re: Berekenen terugverdientijd aparte CV ketels ipv centrale stookunit

Beste Rob,

Is dit een fictief voorbeeld of gaat dit om en echt project?

Berichten: 2

Re: Berekenen terugverdientijd aparte CV ketels ipv centrale stookunit

Dit is een realistische casus van ons park. Helaas heb ik niet op tijd iets kunnen vinden. Maar gelukkig heeft een Installateur een berekening kunnen maken waaruit bleek dat de nieuwe opstelling geen reële situatie was.

dit onderwerp kan afgesloten worden.

Groet

Rob

Reageer