[scheikunde] Ion activiteiten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Ion activiteiten

"Bereken de activiteiten van alle ionen en de pH van een oplossing die 0.1 mol

H3PO4 zuur per liter bevat. pK1 = 2.1; pK2 = 7.2; pK3 = 12.4"

Ik weet dat er telkens een H+ ion wordt afgestaan. Dus de eerste reactie wordt: 10^-2.1 = [H2PO4-] [H+] / [H3PO4]

Ik ga er dan vanuit dat hoeveelheid x dissocieert. Als ik er van uit ga dat x heel klein is kan ik zeggen dat 0,1 - x = 0,1

Dan ga ik ervan uit dat [H2PO4-] en [H+] gelijk zijn: 10^-2.1 = wortel(x) / 0,1

Dat geeft het anwoord x = 2.8 * 10^-2

Dit komt echter niet overeen met het antwoord in het antwoordenboek.

Ik weet ook niet of je zomaar mag aannemen dat [H2PO4-] en [H+] gelijk zijn. Moet ik misschien een hele andere methode toepassen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ion activiteiten

Altijd je aannames controleren!
Heisa schreef: di 23 okt 2012, 16:33Als ik er van uit ga dat x heel klein is kan ik zeggen dat 0,1 - x = 0,1

[...]

Dat geeft het anwoord x = 2.8 * 10^-2
overigens: gebruik van sub- en superscript zou je tekst een stuk leesbaarder maken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Ion activiteiten

Als ik je goed begrijp:

0,1 - x => 0,1 - 2.8 * 10^-2= 0.0718, zou dat dan de activiteit van H3PO4moeten zijn?

Volgens het antwoordenboek moet dat uitkomen op 0.0755

Doe ik wat fout?
Marko schreef: di 23 okt 2012, 17:35
overigens: gebruik van sub- en superscript zou je tekst een stuk leesbaarder maken.
Sorry, ik wist niet dat het zo makkelijk was. :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ion activiteiten

Heisa schreef: di 23 okt 2012, 20:30
Als ik je goed begrijp:


Dat begrijp je niet goed. :P Ik geef aan dat je je aannames moet controleren. (dat moet altijd) Je aanname is in dit geval dat x verwaarloosbaar klein is ten opzichte van 0.1 Op basis van die aanname doe je een berekening. Controleer nu of de uitkomst van je berekening in overeenstemming is met je aanname.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Ion activiteiten

Oké, mijn aanname is dus niet correct, anders zou ik op een verwaarloosbaar klein getal uit moeten komen.

Zonder die aanname heb ik echter geen flauw idee hoe ik dit aan moet pakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ion activiteiten

De aanpak blijft in grote lijnen gelijk. Je aanname was echter niet geldig, dus mag je de verwaarlozing niet doen.

Hoe zien de vergelijkingen eruit als je de verwaarlozing niet toepast?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Ion activiteiten

Als je ervan uitgaat dat x dissocieert: 10^-2,1= [H2PO4-] [H+] / x

Ik weet dan niet hoe je verder moet. Wat moet je invullen voor [H2PO4-] en [H+]?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ion activiteiten

Wel even goed blijven lezen. Ik geef aan dat de aanpak grotendeels gelijk blijft. Houd het dus bij de definitie van x zoals je die gebruikt. Laat alleen de aanname (=vereenvoudiging) die je eerst maakte achterwege

(namelijk: dat 0.1-x = 0.1)

Hoe komt, in de aanpak zoals je die eerst volgde, je vergelijking eruit te zien als je 0.1-x niet vervangt door 0.1 (maar gewoon laat staan)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Ion activiteiten

10^-2,1= [H2PO4-] [H+] / 0,1 - x

En kun je dan voor [H2PO4-] en [H+] allebei x nemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ion activiteiten

Wat is nou precies die x,waar staat het voor?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Ion activiteiten

x staat voor de hoeveelheid van H3PO4dat dissocieert, in mol per liter.

Ik weet dat ik het zelf moet uitzoeken enzo en ik waardeer je hulp maar kun je misschien wat directer zijn?


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Ion activiteiten

Heisa schreef: do 25 okt 2012, 11:41
x staat voor de hoeveelheid van H3PO4dat dissocieert, in mol per liter.
Hoeveel mol per liter blijft er dan van over? Als je dit kunt beantwoorden begrijp je misschien beter waar Marko heen wil.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ion activiteiten

Kijk, ik kan wel directer zijn. Maar het punt is dat je moet begrijpen wat je nou precies met die x doet.

x staat dus voor het aantal mol per liter H3PO4 dat dissocieert. Wat ontstaat er bij die dissociatie (wat is de reactievergelijking? dat is eigenlijk stap 1 bij een dergelijke opgave) en hoeveel daarvan ontstaat er?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer