vraag over relaxatie van een elektron

Moderator: physicalattraction

Berichten: 14

vraag over relaxatie van een elektron

Hallo,

soms kan een electron gedurende langere tijd in aangeslagen toestand blijven voordat het terugvalt. Wanneer het in deze aangeslagen toestand verblijft, waaraan verliest het electron in deze aangeslagen toestand na verloop van tijd zijn extra energie waarna het uiteindelijk terug kan vallen (met uitzending van straling/foton) naar zijn grondtoestand? Wordt deze energie ook omgezet in fotonen (fluoriscentie)?

Dus:

Ik begrijp dat er energie in de vorm van straling/foton vrijkomt tijdens het terugvallen, maar wat gebeurt er precies met de extra energie van het electron in de periode dat het electron zich in de aangeslagen toestand bevind? Waardoor neemt die energie af?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: vraag over relaxatie van een elektron

Als ik het goed begrijp is je vraag: "hoe kan een elektronisch geëxciteerd systeem naast straling nog energie kwijtraken?". Voor een geïsoleerd molecuul/atoom is dat niet mogelijk, maar in gangbare systemen kan het geëxciteerd systeem botsen met andere moleculen en op die manier energie overdragen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 14

Re: vraag over relaxatie van een elektron

Hi,

De vraag is wanneer in een atoom een electron van bijv de K schil naar de L schil exciteert, dan zal hij na verloop weer terugvallen (relexatie) naar de K schil. Maar dit "na verloop van tijd" begrijp ik niet. Blijkbaar verblijft het electron dus een tijdje in aangeslagen toestand vóórdat het terugvalt. Wat zorgt er voor dat het electron daar een tijdje kan verblijven? Dat moet energie zijn. Ik ben geinteresseerd in wat er precies met de energie van het electron gebeurt in die periode dat het electron in die L schil verblijft. Dit electron moet eerst overtollige energie kwijtraken voordat het kan terugvallen naar de K schil. Waarom blijft het daar in de K schil niet 'hangen'? Waarom blijft het daar slechts voor een bepaalde tijd? Is dit de electrische kracht tussen kern en aangeslagen electron?

De stralingsenergie zorgt ervoor dat hij exciteert, daardoor komt hij in de L schil terecht waar hij tijdelijk verblijft. Aangezein hij hier tijdelijk kan verblijven moet het electron over een reserve energie beschikken die hem in die toestand houd. Als het electron uiteindelijk terugvalt, dan moet het electron dus van te voren ergens die energie die hem in die aangeslagen toestand hield kwijtraken, anders kan het ook niet terugvallen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: vraag over relaxatie van een elektron

Ik denk dat je het moet zoeken in de ondoorgrondelijkheden van de quantummechanica en dan worden wanneer en waarom vragen heel erg lastig.

Voordat het elektron terug kan vallen zal er een proces plaatsvinden dat vibrational relaxation wordt genoemd waarmee het energie kwijt kan raken, hoe dat exact werkt heb ik niet echt helder, maar HIER is er meer info over te lezen.

Het valt niet te zeggen wanneer een elektron na deze relaxation terugvalt naar een lagere schil, waarschijnlijk binnen nanoseconden, maar het is voor een individueel elektron onmogelijk te voorspellen.

Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor radiactief verval. We kunnen een halfwaardetijd uitstekend uitrekenen en evenzo het stralingsniveau, dat zijn zeer betrouwbare statistische gemiddelden; maar het is volstrekt onmogelijk het verval van een individueel atoom te voorspellen. Dat is in de aard van de zaak een toevalsproces zonder 'waarom'.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: vraag over relaxatie van een elektron

Ik heb het idee dat je zegt dat er energie voor nodig is om een elektron op een aangeslagen toestand te behouden? Wat bedoel je hier precies mee?

Berichten: 42

Re: vraag over relaxatie van een elektron

een vraagje :

elektromagnetische stralen zijn opgebouwd uit fotonen. Als we een atoom bestralen met een foton dan gaat een elektron naar een hogere schil. MAW opname van energie. Is het dan zo dat het elektron een elektron opneemt ???? m.a.w een foton is toch een elektron ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: vraag over relaxatie van een elektron

furgan75 schreef: ma 29 okt 2012, 19:43
m.a.w een foton is toch een elektron ?


nee...
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 42

Re: vraag over relaxatie van een elektron

wat is het dan ?? paket van elektronen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: vraag over relaxatie van een elektron

gewoon, een foton.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: vraag over relaxatie van een elektron

MAW opname van energie.
Klopt.
Is het dan zo dat het elektron een elektron opneemt
Geen idee op welke redenering dit is gebaseerd, maar die is fout en het vervolg ook.

Een foton is een verschijningsvorm van elektromagnetische straling = energiedeeltje zonder rustmassa. Een elektron is een deeltje met een rustmassa.

Die energie van het foton (stralingsenergie) wordt door het elektron opgenomen, waardoor het in een baan met een hoger energieniveau dan de grondtoestand terecht komt. Het atoom bevindt zich dan in een aangeslagen toestand.

Bij het terugvallen van het elektron naar de lagere schil gaat het atoom terug naar de grondtoestand en wordt de vrijkomende energie weer als een foton uitgezonden.

Berichten: 42

Re: vraag over relaxatie van een elektron

ok maar die misverstand komt omdat er in de cursus de hele tijd het ' woord ' deeltje' gebruikt wordt voor zowel foton als elektron .. en telkens door elkaar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: vraag over relaxatie van een elektron

Ja, alle leden van de subatomaire dierentuin worden deeltjes genoemd.

Maar zoals je nu denk ik begrijpt, is het ene deeltje dus iets totaal anders dan het andere deeltje.

Net zoals in de dierentuin een leeuw iets anders dan een stokstaartje is, maar ze wel beiden dieren zijn.

Berichten: 42

Re: vraag over relaxatie van een elektron

jajaa dat wist ik al, maar ja zoveeel leerstof in een dag werd een beetje te veel .. :) namelijk alles van microscopie tot produceren van allerlei stralen ... :) Dat wekt verwarring op..

Bedankt voor uw antwoord meneer !

Berichten: 14

Re: vraag over relaxatie van een elektron

physicalattraction schreef: do 25 okt 2012, 14:21
Ik heb het idee dat je zegt dat er energie voor nodig is om een elektron op een aangeslagen toestand te behouden? Wat bedoel je hier precies mee?


Dat moet toch de conclusie zijn, anders valt een electron toch direct terug en kan het niet in aangeslagen toestand verblijven? Er is energie (bijv warmte) nodig om hem in de aangeslagen toestand te brengen. Als er geen energie verloren zou gaan, dan zou hij toch in aangeslagen toestand moeten blijven? Iets zorgt er voor dat het electron aanzet om terug te vallen naar zijn grond toestand, en met het terugvallen geeft het weer energie af in de vorm van een foton. Wat is het dan, dat het electron 'aanzet' tot het terug vallen naar zijn grondtoestand waardoor het zijn extra verkregen energie weer afgeeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: vraag over relaxatie van een elektron

HaroldStevens schreef: di 30 okt 2012, 17:57
Wat is het dan, dat het electron 'aanzet' tot energie weer afgeeft?


Toeval.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer