Natrium metaal maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

Natrium metaal maken

Ik vond een filmpje op youtube waar natrium metaal werd gemaakt met behulp van de volgende formule: NaOH + Mg -> Na + MgOH

Werkt deze reactie ook met aluminiumpoeder? Dus NaOh + Al -> Na + AlOH

Zo niet waarom dan niet?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Natrium metaal maken

Opmerking moderator

Laten we beginnen met opmerken dat dit soort experimenten bijzonder gevaarlijk zijn
Vanwaar deze vraag? Geef eens wat meer context?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Natrium metaal maken

Ik vermoed dat de reactie geen metallisch natrium gaat opleveren, maar natriumaluminaat. Sowieso zijn het gevaarlijke experimenten om zelf uit te voeren, ook die met magnesium. An sich werkt die reactie prima, maar je moet daarvoor wel werken met redelijk fijn magnesiumpoeder, dan op zich al gevaarlijk is (stofexplosies en dergelijke).

Metallisch natrium kun je, denk ik, beter kopen dan maken. Stangen natrium worden industrieel gemaakt door gesmolten NaCl te electrolyseren, en dat kost niet meer dan een paar euro per kilo natrium. Uiteraard is transport vervolgens wel een lastig probleem, maar zelf synthetiseren is zodanig gevaarlijk dat, voor zover ik weet, niemand dat doet in een onderzoekslab.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Natrium metaal maken

als je reacties schrijft, maak dan eerst eens dat de formules kloppen , en dat de reactievergelijking juist is.

magnesiumhydroxide is volgens mij nog steeds Mg(OH)2

aluminiumhydrxide is volgens mij: Al(OH)3

en natriumaluminaat: daarvan heb ik al gezien dat men dit schrijft als Na3AlO3 . maar ik heb ook eens gezien dat men als resultaat noteert : Na( Al(OH)4) en dit zou dan het natrium tetrahydroxy aluminaat zijn .

Dus eerst formules correct schrijven, en dan de reactievergelijking 'kloppend maken".

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Natrium metaal maken

Nee ik ben ook zeker niet van plan dit zelf te proberen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar hoe zo'n reactie in z'n werk gaat, en of dat ook op andere manieren kan.

Reageer