schaaldeeltje

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 58

schaaldeeltje

Hallo

Zoals de tekst in onderstaande afbeelding beschrijft, wordt een schaaldeeltje afgebeeld. " schaalrand verticaal ondersteund - verticale last" De schaalrand wordt continu ondersteund en de component n1 wordt 0.

tau, nx en ny zijn membraankrachten [N/m]

Eronder wordt een eerste vergelijking neergeschreven. Weet iemand hoe men hieraan komt? Is dit een evenwichtsvergelijking? En hoe zien jullie dit schaaldeeltje georienteerd?

Hartelijk bedankt

Jaep.

Afbeelding
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (63.6 KiB) 414 keer bekeken

Opmerking moderator

afbeelding als bijlage toegevoegd in plaats van via link naar een externe file-host. Wil iedereen aub van de bijlagemogelijkheid gebruik maken? (zie: "Uitgebreid bewerken")

Extern gehoste bijlagen hebben nogal de eigenschap vroeger of later te verdwijnen...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: schaaldeeltje

Wat is het verschil tussen dx en dX?

Standpunt van Euler/Lagrange? Of is het een andere context?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 58

Re: schaaldeeltje

Het gaat eigenlijk over het berekenen van membraanspannigen in een (hypar)schaal. Als de randen van de schaal niet vrij zijn (vb bij oplegging) worden de spanningen beinvloed en dient er een term bij de spanningen worden bijgeteld.

dx is volgens mij dX en is een typfout.

Jaep

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: schaaldeeltje

Niet consistent met de tekening dan. Anyway, ik zie het niet meteen, ik ging uit van een krachtenevenwicht (dimensies Pa x m²), maar dat lijkt niet te kloppen, want n_x werkt bijvoorbeeld op oppervlaktedeeltje dy*dz, niet op dy².

Ik zie het niet, het spijt me.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer