Richting van geluid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Richting van geluid

Hoi allemaal!

Laatst heb ik me iets zitten afvragen: hoe kunnen onze hersenen uitmaken vanuit welke richting binnenkomend geluid komt? Heeft dit met de verhouding van binnenkomend geluid in linker- en rechteroor te maken? Hiermee bedoel ik dus: stel er staat een persoon links van je; zo komt er 80% geluid in je linkeroor en 20% in je rechteroor (ik weet eigenlijk niet of het zo is, zit gewoon te gokken)...

Kan iemand hier antwoord op geven?

Bedankt!

-S.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Richting van geluid

Ik denk dat het te maken heeft met de hoek waaronder het geluid onze oren bereikt. Daar heb ik ooit wel s een tekeningetje en wat berekeningen van gezien dacht ik.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 12.262

Re: Richting van geluid

Dat is 1 van de mechanismes - zowel intensiteitsverschil als tijdsverschil helpen de richting te bepalen. Maar ook de vorm van je oorschelp speelt er een rol in. Mensen die aan 1 oor doof zijn hebben bijvoorbeeld wel veel meer moeite met bepalen waar een geluid vandaan komt, maar het is niet geheel onmogelijk.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Richting van geluid

Er zijn veel manieren waarop het gebeurt: de belangrijkste is dat je hersenen uit de context een geluid ergens verwachten. Dus als vooraan een zanger zingt, en de geluidssprekers staan er 20m naast, dan storen onze hersenen zich daar niet aan en komt het geluid gewoon van de zanger.

Het tweede belangrijkste was volgens mij het tijdsverschil tussen wanneer geluid aankomt in je linker en je rechteroor. Dit is het voornaamste effect dat gebruikt wordt om stereogeluid te maken. Dit is vooral belangrijk om richting in te schatten.

Intensiteitsverschillen zijn ook belangrijk. Doordat geluidsintensiteit ongeveer afneemt met 1/r² (niet lineair) kun je (in combinatie met de richting) ook de afstand van de bron inschatten en dat zonder te moeten weten hoe luid die was.

Daarnaast maken onze hersenen nog gebruik van een hele trukendoos, bijvoorbeeld met de vorm van de oorschelp, demping door je hoofd, luisteren naar reflecties, faseverschillen, ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_localisation

http://nl.wikipedia.org/wiki/Richtinghoren
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Richting van geluid

317070 schreef: za 27 okt 2012, 20:05
Dus als vooraan een zanger zingt, en de geluidssprekers staan er 20m naast, dan storen onze hersenen zich daar niet aan en komt het geluid gewoon van de zanger.
Hmm, is dat zo , ja? In het algemeen hebben onze hersenen nogal moeite met conflicterende input. Als je niets ziet bewegen terwijl je wél beweegt word je al gauw misselijk (zeeziek, autoziek).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Richting van geluid

Hmm, is dat zo , ja? In het algemeen hebben onze hersenen nogal moeite met conflicterende input. Als je niets ziet bewegen terwijl je wél beweegt word je al gauw misselijk (zeeziek, autoziek).
Het enige wat er gebeurt, is dat de context (de ligging van de vloer, hetgeen je ogen zien) in tegenspraak zijn met wat je evenwichtsorgaan je vertelt. Het toont net het ongelofelijke belang van context aan, naar mijn mening, want in principe is enkel het evenwichtsorgaan in staat om de richting van de zwaartekracht te 'meten'.

Stoor je je aan het feit dat je een film op een 2d-scherm ziet, ook al zijn de beelden eigenlijk 3d? Neen, je hersenen corrigeren en zien eigenlijk geen verschil.

Stoor je je aan het feit dat video maar 25 beeldjes per seconde zijn? Neen, je hersens corrigeren en veronderstellen toch een vloeiende beweging, ook al zien ze de 'stotter' wel degelijk.

Stoor je je aan het feit dat je geluid uit 2 puntbronnen naast je PC komt? Neen, je oren corrigeren en vertellen je dat het uit je scherm komt.

Stoor je je aan het feit dat de foto uit de krant uit gele en blauwe vlekjes bestaan? Neen, je hersens corrigeren het.

Stoor je je aan de grammaticafout in de vorige vraag? Neen, waarschijnlijk heb je er gewoon over gelezen omdat de hersenen al uit de context konden afleiden wat het woord had moeten zijn.

Het allerbelangrijkste element in al onze waarnemingen is context. Als we ons er op concentreren, dan zien we wel degelijk dat het niet klopt (vandaar 3d-televisie, all-surround, ...) maar anders merken we het verschil niet.

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Richting van geluid

Jan van de Velde schreef: za 27 okt 2012, 20:14
Hmm, is dat zo , ja? In het algemeen hebben onze hersenen nogal moeite met conflicterende input. Als je niets ziet bewegen terwijl je wél beweegt word je al gauw misselijk (zeeziek, autoziek).
Volgens mij is dat eerder de uitzondering dan de regel. Zeeziekte (of 'bewegingsziekte' in het algemeen) ontstaat doordat wat je evenwicht voelt niet klopt met wat je ziet. Voor zover mij bekend is de gangbare theorie hierachter dan conflicterende input tussen ogen en evenwicht een indicatie van vergiftiging is, en het de zinnige respons daarop is het naar buiten gooien wat de vergiftiging veroorzaakt.

Bij andere combinaties die niet kloppen heb je het helemaal niet... anders zou je bij wijze van spreke al ziek worden van de achtergrondmuziek van een film - de muziekant is nergens te bekennen, en dan zou toch wel het geval moeten zijn als er niets 'fout' was.
Stoor je je aan het feit dat de foto uit de krant uit gele en blauwe vlekjes bestaan? Neen, je hersens corrigeren het.
Hiervoor zou ik toch echt de oorzaak in het oog gaan zoeken. Bij normale druktechniek en leesafstand is de chroma-resolutie van het oog onvoldoende om de kleuren te onderscheiden - dat geldt ook voor lcd schermen en dergelijke. Overigens is de resolutie in -helderheid- van het oog wel ruimschoots voldoende, waardoor subpixel-rendering letters wel vloeiender maakt zonder dat je ziet dat de kleuren een beetje gesmeerd zijn.



Stoor je je aan de grammaticafout in de vorige vraag?
Nu wel ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Richting van geluid

Het belang van context blijkt ook uit dit voorbeeld.

In een industriehal met een grote nagalmtijd en verspreid geluid waar onze hersenen de herkomst niet van kan definiëren is dat geluidsniveau veel vermoeiender en storender dan wanneer we dat geluid wel kunnen localiseren.

In bijvoorbeeld een flessenfabriek (waar overal het geluid is van die flessen) is het stoorlawaai veel uitputtender dan hetzelfde niveau van een duidelijk herkenbare en localiseerbare bron.
Eric

Reageer