Versnellingsvector

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 92

Versnellingsvector

In mijn cursus natuurkunde staat het volgende over de versnellingsvector:

"Daar waar de baan gekromd is, is de versnellingsvector nooit 0 (ookal is de grootte van de snelheid constant), raakt hij niet aan de baan en is steeds gericht naar de holle kant van de baan (zie figuur). Deze eigenschappen volgend uit constructies, analoog aan deze in de figuur, voor steeds kortere tijdsintervallen. Toon dit aan."

Zou iemand mij dit eens kunnen uitleggen hoe ik met behulp van de figuur in de bijlage die eigenschappen kan duidelijk maken? Hoe bepaal je eigenlijk de richting van de versnellingsvector?

Alvast bedankt!
Bijlagen
fys23.PNG
fys23.PNG (19.79 KiB) 1043 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Versnellingsvector

Deze vraag komt mij bekend voor :)

Ben je iets met mijn uitleg in dit topic?

Berichten: 92

Re: Versnellingsvector

Xenion schreef: za 27 okt 2012, 21:43
Deze vraag komt mij bekend voor :)

Ben je iets met mijn uitleg in dit topic?
Ja, maar ik vind die versnellingsvector raar op de figuur. Ik dacht dat bij een kromlijnige beweging deze altijd opgedeeld werd in een normale versnellingsvector (an = loodrecht) en een tangentiële (at = rakend aan de baan) en dat de totale versnellingsvector gewoon de som van die 2 was? Maar in die tekening klopt dit dan toch niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Versnellingsvector

jones123 schreef: za 27 okt 2012, 21:58
Ik dacht dat bij een kromlijnige beweging deze altijd opgedeeld werd in een normale versnellingsvector (an = loodrecht) en een tangentiële (at = rakend aan de baan) en dat de totale versnellingsvector gewoon de som van die 2 was? Maar in die tekening klopt dit dan toch niet?
Neen, de versnellingsvector wordt gedefinieerd volgens de formules die ook op jouw tekening staan. Na het toepassen van die formules krijg je de versnellingsvector zoals hij getekend staat.

Je kan dan de vector ontbinden volgens de normale en tangentiële richtingen, maar dat hoeft helemaal niet. Merk op dat die 2 richtingen aangegeven worden met stippellijnen. Je kan de versnellingsvector daar op projecteren als je dat zou willen.

Berichten: 92

Re: Versnellingsvector

Xenion schreef: za 27 okt 2012, 22:06
Neen, de versnellingsvector wordt gedefinieerd volgens de formules die ook op jouw tekening staan. Na het toepassen van die formules krijg je de versnellingsvector zoals hij getekend staat.

Je kan dan de vector ontbinden volgens de normale en tangentiële richtingen, maar dat hoeft helemaal niet. Merk op dat die 2 richtingen aangegeven worden met stippellijnen. Je kan de versnellingsvector daar op projecteren als je dat zou willen.
Ik heb de tekening even opnieuw gemaakt met an en at (bijlage). Is dit dan gelijk aan de oorspronkelijke tekening?
Bijlagen
fys33.png
fys33.png (7.07 KiB) 1044 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Versnellingsvector

Ja inderdaad, de at component heeft de mogelijkheid om de grootte van de snelheid te veranderen en an kan de richting veranderen.

Reageer