Magnetische motor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Magnetische motor

Hallo,

Ik ben met een aantal proefjes met magneten bezig. Ik wil een (sterke) magneet snel naar een ander magneet verplaatsen over een afstand van 4 tot 5 centimeter en daarna ook weer snel van elkaar af.( >= 300 keer per minuut) De magneten moeten elkaar afstoten. Wanneer de magneten elkaar hebben afgestoten moeten 1 magneet weer in zijn begin positie gebracht worden waarna ze weinig of geen invloed op andere magneten ( in een cirkel hebben). Zeg maar dat 1 magneet de ander een duw geeft en weer in de beginpositie terugkomt, zodat het bij de volgende duw een ander magneet kan duwen. Zo wil ik met behulp van magneten een rad draaiend maken. Zelf heb ik zitten denken om een magneetspoel (welke moet werken op <= 24 DC) te gebruiken. Ik weet niet als zoiets wel bestaat en/ of de spoel wel genoeg magnetisch vermogen heeft om een staafje waaraan ik de magneet monteer over een afstand van 4 tot 5 cm kan bewegen. Ik heb wel gegoogeld en zoiets gezien als een tubular solenoid of een ventiel maar weet het fijne er niet van. Wie kan mij erbij helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Magnetische motor

Weet niet of dit je zou kunnen helpen, maar zoek s even op 'kruk-drijfstang mechanisme'.

Dit misschien ? Dat zou dan een mechanische oplossing zijn.

Verder denk ik dat je wel krachtige electromagneten kunt vinden. De aansturing daarvan zou complex kunnen zijn omdat stroom blijft 'navloeien' in een spoel.

Dit al gezien ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 2

Re: Magnetische motor

Fijn dat je meedenkt. Grappig is dat ik ook al met het krukas idee gewerkt heb en als zuiger een cilindermagneet heb gebruikt. Toch was het niet wat mij tevreden stelde. Het liefst zoek ik een elektromagneet die op 12 - 24 VDC werkt, waarbij de pen 4 tot 5 cm uitschuift en weer intrekt. Ook moet het een frequentie van intrekken en uitschuiven van groter dan 300 keer aankunnen en een kracht kunnen ontwikkelen om de andere magneet weg te drukken. Heb je kennis van een tubular solenoid??

Reageer