vloeistof koelen met peltierplaat en liebigkoeler

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

vloeistof koelen met peltierplaat en liebigkoeler

Hallo,

Ik hoop dat ik deze vraag hier op de juiste plaats stel anders hierbij alvast mijn excuses.

Ik zit met een paar vraagjes, ik ben namelijk bezig met een hobby project, nl het maken van een koelsysteem voor pc met vriestemperaturen.

Zo ben ik tot het idee gekomen om gebruik te maken van een liebigkoeler en kleine peltierplaatjes met hierboven ventilators gemonteerd. Echter ik bots op het probleem welk element ik zou kunnen gebruiken dat plat is en wat oppervlak heeft waardoor de koelvloeistof stroomt en waartegen ik de peltierplaatjes kan monteren. Dit geheel moet uiteraard via slangetjes kunnen aangesloten worden op de liebigkoeler. De bedoeling is dus om deze vlakke plaat sterk te gaan koelen en zo de koelvloeistof op een negatieve temperatuur te brengen en dit via de liebigkoeler over te brengen op de waterkoeling van de pc.

Montageprobleem is nu nog niet van belang. Het geheel van labo materiaal zou op plexiglas of gelijkwaardig gemonteerd worden, ook de grote van het systeem is onbelangrijk, verplaatsing is immers niet noodzakelijk.

Ik heb me al suf gezocht online maar tevergeefs tot nog toe, vandaar mijn vraag aan jullie, ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen zodat ik kan starten met de uittekening in autocad en het knutselen uiteraard, alvast bedankt!

Berichten: 12.262

Re: vloeistof koelen met peltierplaat en liebigkoeler

Wellicht zou je het peltier element kunnen sandwitchen tussen 2 van die modules die je normaal op de cpu bevestigd. Daarmee heb je een overgangspunt tussen een koude en en warme vloeistofstroom. Als je aan de koude kant antivries (het soort dat in de auto gaat) gebruikt kun je vooruit tot zeker -30, afgezien van condensatieproblemen en dergelijke.

Aan de warme kan kun je gewoon water gebruiken en zoveel heatsinking aanbrengen als je maar wilt, desnoods een autoradiator.
Victory through technology

Berichten: 7

Re: vloeistof koelen met peltierplaat en liebigkoeler

Een autoradiator!! lol. Ik snap wat je bedoelt maar ik denk niet dat dit zou werken. ik zie 2 probleempjes, Het peltier element koelt waarschijnlijk te traag waardoor bij opstart de processor zou kunnen doorbranden (de cpu wordt sterk overclocked) en condens lijkt mij zoals jezelf vermeld bijzonder gevaarlijk zo vlak bij de cpu. Bovendien is de opstelling die ik voor me zie mooi om te zien als het ware een technisch kunstwerk :-)

Dus blijf ik nog steeds met dezelfde vraag, welk laboelement heb ik nodig?

toch bedankt voor het idee, het zet me terug aan het denken.

Berichten: 12.262

Re: vloeistof koelen met peltierplaat en liebigkoeler

Dat doorbranden zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren: Op de processor zit een flink stuk metaal waar de koelvloeistof doorheen loopt. Dat heeft een aardige warmtecapaciteit, en zodra je de vloeistof laat circuleren moet de gehele hoeveelheid tot een te hoge temperatuur worden gebracht voordat je een probleem hebt.

Maar hoe je het ook bouwt, uiteindelijk moet je de warmte kwijt aan de omgeving. Wat wellicht mooi oogt is een grote glazen spiraal, zeg maar het binnenwerk van zoiets: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Graham_condensers.png

Of het voldoende koelt durf ik echter niet te zeggen, dat hang nogal af van het formaat, vermogenen en de luchtcirculatie. Uiteraard kun je het ding wel zo groot maken als je wilt, dus als omvang geen factor is, overkill ;)
Victory through technology

Berichten: 7

Re: vloeistof koelen met peltierplaat en liebigkoeler

Dat ziet er inderdaad nog mooier uit dan een liebigkoeler, dit gaat op het plan als bijkomend idee.

Ik denk dat ik mijn probleem nog even dien te verduidelijken, want ik vermoed dat we net naast het probleem zitten.

Het is mijn bedoeling om door de liebig of grahamkoeler 2 vloeistoffen te laten stromen, zijnde 1 in contact met de processor via 1 pomp en een 2de circuit dat het 1ste circuit koelt. Dit 2de circuit wil ik koelen met peltier plaatjes bevestigt op *** één of ander metalen/glazen/kunstof plaat waardoorheen dit circuit stroomt *** om dit watercircuit op een negatieve temperatuur te brengen. Het element dat ik zoek dat hiervoor kan dienen is wat tussen de *** staat.

De opstelling: volgende koelingsysteem gemaakt voor koeling van de cpu, zie link (

http://www.corsair.c...cpu-cooler.html ) hiervan zal ik na de eerste radiator de buis doorsnijden en deze aansluiten op de Liebigkoeler en onderaan terug naar de CPU. Het 2de circuit moet dus gekoeld worden op de tekening is dit het gele circuit. Dit wil ik op een negatieve temperatuur brengen. Het element waar ik naar op zoek ben is het groene gedeelte met daarop de gruize vierkantjes die staan voor de Peltier elementen, die gekoeld worden met via ventilators. Is er één of ander element in labo's dat vlak is waar water kan doorstromen zodat ik dit kan koelen met de Peltier elementen?

Hopelijk is het nu volledig duidelijk en hopelijk heb je een idee wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken.
tekening koeling.jpg
tekening koeling.jpg (59.2 KiB) 821 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vloeistof koelen met peltierplaat en liebigkoeler

Je Peltiers zitten dus in het secundaire circuit? Dat lijkt me niet de beste oplossing. Peltierkoeling is heel inefficiënt, dat gebruik je alleen als je op een onhandige plaats iets onhandigs moet afkoelen. Of als het niet mag trillen. Als je kunt kiezen waar het moet staan kun je vaak beter een compressor gebruiken.

Dan: elk systeem dat kouder is dan kamertemperatuur zal condensatie kunnen vertonen. Dit is een van de redenen dat op veel elektrische apparaten een maximale relatieve vochtigheid staat genoemd voor de gebruiksomstandigheden. Isolatie kan helpen, maar maakt het nooit perfect.

Verder: waarom heb je 2 circuits? Je hoeft de twee toch helemaal niet gescheiden te houden? Of zie ik een reden over het hoofd waarom de vloeistof die door de CPU stroomt beslist niet dezelfde mag zijn die je verderop sterk koelt?

En dan het laatste: koeling is een vak. Zomaar iets aan elkaar plakken zou er best toe kunnen leiden dat je heel onverwachte resultaten krijgt. Het vloeistofstroomsysteem van een efficiente waterkoeling is bijvoorbeeld gemaakt voor een bepaalde waterstroming, en die stroming is sterk afhankelijk van de viscositeit en dus van de temperatuur. Water heeft ideale koeleigenschappen rond 25 graden, maar als je het kouder maakt worden de (meng)eigenschappen steeds slechter, waardoor je CPU misschien wel warmer loopt omdat alleen een heel dun laagje water in je koeler echt wordt gebruikt.

Berichten: 7

Re: vloeistof koelen met peltierplaat en liebigkoeler

We hebben een beetje gerekend en idd lijkt het ons beter met 1 circuit te werken waarbij het van de processor naar een radiator gaat en vandaar naar de peltier elementen. Deze worden bevestigd op een 8m lange spiraal van dunwandig koperbuis (6mm diameter), de peltiers worden gekoeld met een cpu luchtkoeling (http://xtreview.com/images/zalman-cebit2008-1-10.jpg). Na de peltier elementen gaat het terug rechtstreeks naar de CPU. De pomp die ik zal gebruiken is instelbaar van 300l/u naar 1500l/u om zo te testen wat het meest efficiente is.

Qua koelvloeistof ga ik testen met een koelvloeistof die nog geen enkele anti vries ofzo bevat. Ik ga ervan uit dat de stroming van het water voldoende zal zijn om bevriezing tegen te gaan, uiteraard gaan we dit even moeten testen. Hier zou een thermostaat kunnen helpen, wanneer de temperatuur te ver daalt, uit te schakelen en omgekeerd uiteraard, dit om condens vorming proberen te beperken. Proberen op 25° te houden lijkt geen slecht idee.

Een compressor systeem waar je over spreekt lijk mij ook bijzonder interessant om mee te gaan experimenteren en nu ook nagenoeg alles besteld heb wat ik kan nodig hebben om een waterkoeling te bouwen lijkt dit me leuk om dit ook eens te testen. Enig idee waar ik een compressor ( klein formaat ) op de kop zou kunnen tikken? mag eventueel nieuw zijn als ik maar niet de hele diepvries moet kopen :)

Alvast bedankt voor je reactie

Berichten: 12.262

Re: vloeistof koelen met peltierplaat en liebigkoeler

Dat blijft een rare aanpak. Ik zou de peltier direct op de cpu monteren, met daar bovenop het blokje waar het koelwater doorheen stroomt. Je gaf ergens aan te willen overklokken, en dan is het vooral van belang dat de cpu zelf zo koud mogelijk is. Die kun je op die manier afkoelen tot kamertemperatuur (of ietsje eronder) zonder dat je condensatieproblemen krijgt.

Zou je de koelstof middels peltiers koelen dan krijg je een heel groot circuit dat koud moet blijven, met veel oppervlak waarop je condensatie en dergelijke kunt krijgen.

Bijkomend voordeel is dat op die manier de koelvloeistof nooit kan bevriezen aangezien deze aan de warme kant van de peltier zit.

De mooie koelspiraal neem je dan aan de warme kant van het circuit af, waar deze warmte wisselt met de lucht.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vloeistof koelen met peltierplaat en liebigkoeler

Ik ben het met Benm eens.

Over antivries: vergeet het maar. Dat stromend water niet bevriest is een fabeltje, dat geldt alleen voor oppervlaktewater. Daar is het het geval omdat er dan bij stilstaand water een temperatuurgradient kan bestaan van boven naar onder, en alleen het bovenste laagje afkoelt en bevriest, terwijl bij stromend water de hele bulk moet worden afgekoeld. Jij koelt toch de bulk, dus dan bevriest het zodra je beneden nul komt. Verder geleidt ijs de warmte slecht, dus ijsvorming is meteen funest voor je koeling.

Berichten: 12.262

Re: vloeistof koelen met peltierplaat en liebigkoeler

Als je die vloeistof aan de koude kant zet zal het zeker bevriezen bij voldoende koeling, al gaat dat meestal niet in 1 keer. Bij een stromend systeem ontstaat meestal een soort 'slush', vergelijkbaar met sneeuw door water roeren tot het punt waarop het niet meer allemaal smelt.

Het probleem komt wanneer je water langs de koude zijde van een peltier laat stromen zoals hier voorgesteld. Precies op die plaats vriest dan ijs aan, en dat gaat er ook niet meer vanaf. Sterker nog, op het moment dat het daar dichtvriest is het niet uit te sluiten dat het water op je cpu staat te koken, terwijl er een klont ijs aan het peltierelement hangt die de circulatie compleet blokkeert.
Victory through technology

Reageer