naoh toevoegen om ph te verhogen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

naoh toevoegen om ph te verhogen?

Ik heb een vraag waar ik niet uit kom. Het moet zo simple zijn maar het lukt me maar niet. Misschien dat iemand hier het wel zou weten.

Ik heb een volumestroom van een oplossing van 40.74 m3/h met een ph van 6,4. De dichtheid is 1055 kg/m3. Omdat de ph 6.4 is, het aantal mol H+/h = 1.62*10-2.

Ik moet naoh toevoegen om de ph 11 te krijgen dus naar een H+ concentratie van 10^-11.

Er wordt gewerkt met een 40%wt naoh maar ik ga er nu ff vanuit dat het 100% is voor de makkelijkheid.

Zou iemand misschien weten hoe ik het voormekaar krijg om uit te rekenen hoeveel naoh ik moet toevoegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: naoh toevoegen om ph te verhogen?

Enkel op basis van de pH van de stroom valt daar niets over te zeggen. Het hangt af van welk zuur of welke zuren er gezorgd hebben voor de pH.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: naoh toevoegen om ph te verhogen?

dus er valt niets te rekenen op basis van een gemaakte balanced equation of iets?

Berichten: 12.262

Re: naoh toevoegen om ph te verhogen?

Je moet gewoon weten wat er in die oplossing zit - dat kan bijvoorbeeld een meerwaardig of zwak zuur zijn waardoor je meer NaOH nodig hebt dan je puur op concentratieverschil zou verwachten.

Een aanname kan zijn dat er verwaarloosbaar weinig zuur in zit (bijv kraanwater), en dan kun je gewoon uitrekenen hoeveel mol loog je per liter moet toevoegen om aan een pH van 11 te komen (ik zou zeggen: ~0.001).

Als de samenstelling van die stroom constant is lijkt het me echter beter daar gewoon een monster van te nemen, er een pH meter in te hangen en vervolgens te titreren tot de pH op de gewenste waarde komt... dan weet je meteen hoeveel er werkelijk nodig is.
Victory through technology

Reageer