Regelen van het koppel van een BLDC motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Regelen van het koppel van een BLDC motor

Hallo,

Ik heb een vraag over het regelen van het koppel van een BLDC motor.

Ik weet dat het in principe mogelijk is om een BLDC motor met een speciale controller aan te sturen op een gewenst koppel, maar zou graag een beeld krijgen over de prestaties daarvan. Ik heb geen uitgebreide achtergrond in de elektrotechniek en vind het daardoor lastig om daar zelf een goede inschatting van te maken gebaseerd op de literatuur die ik kon vinden.

Stel je hebt een BLDC motor met een base speed van ca. 1200 rpm, een maximaal vermogen van ca 75 kW en maximaal koppel van ca. 250 Nm.

Hoe exact is het koppel te regelen naar een specifieke waarde tussen 0 en het maximum koppel? Aan wat voor afwijking van het gewenste koppel moet ik denken in procenten? Hoe is dit afhankelijk van de rotatiesnelheid op dat moment?

Wat is de reactietijd tussen de vraag om een koppel en het daadwerkelijk ontwikkelen van het koppel in de motor? Is dit nog afhankelijk van de rotatiesnelheid?

Hoe constant is het koppel gedurende 1 rotatie van de motor? Ik las iets over een torque ripple die zorgde voor een terugval in koppel bij specifieke hoekverdraaiingen. Aan wat voor verschil tussen het maximale en minimale koppel gedurende 1 rotatie moet ik daarbij denken?

Alvast bedankt voor de moeite!

Teun

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Regelen van het koppel van een BLDC motor

Tune schreef: ma 29 okt 2012, 21:44
...Aan wat voor afwijking van het gewenste koppel moet ik denken in procenten? Hoe is dit afhankelijk van de rotatiesnelheid op dat moment?...
Je regelt het koppel of je regelt de snelheid, nooit alletwee tegelijk dus.

Wat wel kan is dat je het koppel regelt met bv een maximale snelheid, om bv op hol slaan te voorkomen.

Wat ook kan is de snelheid regelen met bv een maximum koppel, om bv schade te voorkomen.
Programmers don't byte, they nibble a bit

Reageer