insecten en invloed van artificieel licht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

insecten en invloed van artificieel licht

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel lichten aan het zoeken om mijn mooi gazonnetje mee te belichten. Omdat ik toch met ecologie en biologie bezig ben heb ik een vraag.

Ik weet dat artificieel licht insecten aantrekt en deze hierdoor uiteindelijk sterven. Zowel om dit te voorkomen als voor het ecosysteem niet te veel te schaden :D zou ik liefst lichten vinden die weinig insecten aantrekken + weinig verbruiken.

Ik heb al wat gekeken en zie dat LED hiervoor wel goed is, alhoewel er wat uiteenlopende bevindingen zijn.

Graag jullie mening/advies hierover,

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: insecten en invloed van artificieel licht

Het heeft imo niet zozeer met de lichtbron te maken als de warmte in de vorm van infraroodstraling die de lichtbron produceert. Ooit afgevraagd waarom insecten ook wel op zwarte voorwerpen gaan zitten? Nu weet je waarom ;)

Berichten: 11

Re: insecten en invloed van artificieel licht

Ik weet wel dat warmte ook een aspect is, maar ze zijn altijd bezig over de UV-straling die de insecten aantrekt. Dus u beweert dan dat lichten die geen/weinig warmte produceren geen insecten aantrekken? Ik denk niet dat die stelling helemaal juist is. Ik ben natuurlijk ook geen etymoloog of fysicus dus kan ik zelf ook een foutief beeld hebben :)

MVG

Berichten: 12.262

Re: insecten en invloed van artificieel licht

UV licht trekt wel insecten aan, ze monteren niet voor niets van die paarse lampen in electrische vliegenvangers.

Maar gloeilampen en leds produceren geen UV onder normale omstandigheden, dus dat is niet echt van toepassing. Warmte daarentegen wel, en dat trekt ook (wellicht goeddeels andere) insecten aan. Of dat een ecologisch probleem is, is een andere kwestie.

Je ziet bijv in azie dat gecko's er handig gebruik van maken - die gaan in de avond bij een lamp zitten, dat is lekker warm en trekt mugjes aan, die ze vervolgens opeten. Dit gaat de hele nacht zo door, soms met 20 gecko's rond 1 lamp, maar die muggen lijken bepaald niet met uitsterven bedreigd.
Victory through technology

Reageer