[scheikunde] Zuur-base reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Zuur-base reacties

hallo,

morgen heb ik mijn examen scheikunde maar weet nog steeds niet hoe ik een reactievergelijking moet geven van een zuur-base reactie.

ik heb er een paar gevonden om te oefen maar weet niet hoe ik het moet aanpakken.

Geef de reactievergelijking van de volgende zuur-base reacties:

- Vast ijzer(II)oxide reageer met azijn(een oplossing van azijnzuur in water)

- Salpeterzuuroplossing reageert met vast natriumhydroxide

- Barierwater reageert met opgelost koolstofdioxide, er ontstaat vast bariumcarbonaat (geef behalve de reactievergelijking ook de verklaring hoe dit kan).

Ik zou het zeer op prijs stellen als er iemand is die mij stapt voor stap kan uitleggen hoe ik dit moet aanpakken.

alvast bedankt!

Berichten: 11

Re: Zuur-base reacties

Wel, een zuur- base reactie is een reactie tussen een zure stof en een base stof.

De positieve H- atomen gaan reageren met de negatieve -OH atomen in H2O. Dit is een neerslagreactie.

Ik begrijp je eerste reactie niet; ijzeroxide is een zout, geen zuur?? Dat is dan geen zuur-base reactie.

Je vult dan in je reactie je zuur in (HNO3 bv.) + je base (NaOH) = altijd H2O en vervolgens de Na+ samenvoegen met de NO3 negatieve rest.

HNO3+ NaOH ==> H2O + NaNO3

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuur-base reacties

Ik zou ijzeroxide gerust een base willen noemen.

Berichten: 11

Re: Zuur-base reacties

Dit is toch een oxide? maar inderdaad met een zuur vormt het H2O, ik denk maar aan het neutraliseren van een zure bodem met CaO.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zuur-base reacties

@Thomas: Ik denk dat het verstandig is als je je eerst wat meer in de materie verdiept voor je een ander probeert te "helpen" met zijn of haar huiswerk. Wat hier klopt nagenoeg niks van.

Alleereerst is een zuur-basereactie niet enkel tussen H+ en OH-. Het is ook geen neerslagreactie,

Verder moet je goed opletten of er sprake is van sterke of zwakke zuren en basen, en de reactievergelijking als zodanig aanpassen.

HNO3 + NaOH ? Dat impliceert zuiver salpeterzuur met vast natriumhydroxide! Ik moet er niet aan denken. De juiste vergelijking is

H+ + OH- H2O

Voor Aderi is dit wellicht allemaal wat aan de late kant, maar die had dan maar eerder moeten beginnen met leren...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer