[wiskunde] Eigenschappen R - bewijs of tegenvoorbeeld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Eigenschappen R - bewijs of tegenvoorbeeld

Hello iedereen, ik ben een student 1e bach handelsingenieur en heb binnen een paar dagen proefexamens, nu zit ik echter nog met een paar (al dan niet gemakkelijke) vragen waarop ik graag antwoord zou krijgen.

De eerste vraag is er 1tje uit onze inleiding.

namelijk:

a) Vermits R een totaal geordend veld is (hier gaat het al fout :P wat is dat?)

∀x,y,z ∈ R: x ≤ y ⇒ x+z ≤ y+z

gebruik deze eigenschap 2 keer om aan te tonen dat volgende eigenschap geldt:

∀a,b,c,d ∈ R:( a ≤ b en c ≤ d )⇒ (a+c ≤ b+d), m.a.w. ongelijkheden kan je lid aan lid optellen.

b)Kan je ook ongelijkheden aftrekken van elkaar? M.a.w. als je weet dat a ≤ b en c ≤ d, mag je dan besluiten dat dat a-c ≤ b-d?

argumenteer (d.w.z. indien juist: bewijs, indien fout: tegenvoorbeeld)

graag had ik iets meer duidelijkheid gekregen over deze eigenschap en ook graag het antwoord op de oefening (het lijkt mij logisch dat het antwoord op b fout is :D )

alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eigenschappen R - bewijs of tegenvoorbeeld

Foesto schreef: vr 02 nov 2012, 17:18
a) Vermits R een totaal geordend veld is (hier gaat het al fout :P wat is dat?)
Weet je wat een veld is?

∀x,y,z ∈ R: x ≤ y ⇒ x+z ≤ y+z

gebruik deze eigenschap 2 keer om aan te tonen dat volgende eigenschap geldt:

∀a,b,c,d ∈ R:( a ≤ b en c ≤ d )⇒ (a+c ≤ b+d), m.a.w. ongelijkheden kan je lid aan lid optellen.
Begin er eens aan en kijk waar je komt... Dus: a+c <= b+c. Waarom? Nu: b+c = c+b <= ...

b)Kan je ook ongelijkheden aftrekken van elkaar? M.a.w. als je weet dat a ≤ b en c ≤ d, mag je dan besluiten dat dat a-c ≤ b-d?
Hint: -2 <= -1.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eigenschappen R - bewijs of tegenvoorbeeld

Opmerking moderator