[natuurkunde] Optica: verband lensformule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 98

Optica: verband lensformule

Hallo

Lensformule: 1/b+1/v=1/f

Heb ik het goed begrepen als ik zeg dat dit de lenssterkte is, want er wordt bij geschreven dat 1/f de sterkte van de lens is (dioptrie).

Wat is de brandpuntsafstand? Wat betekent dat? Ik weet dat de brandpuntsafstand het het snijpunt is op de optische as. (kan natuurlijk ook een bijbrandpunt zijn)

Maar hoe verhouden beeldsafstand, voorwerpsafstand en brandpuntsafstand zich tot elkaar? En wat zorgt er nou voor dat het beeld vergroot is en scherp?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Optica: verband lensformule

De sterkte van de lens S=1/f (wel f in meters invullen)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Optica: verband lensformule

Redfield schreef: zo 04 nov 2012, 18:46
Wat is de brandpuntsafstand? Wat betekent dat? Ik weet dat de brandpuntsafstand het het snijpunt is op de optische as.
dan moet je er alleen nog even bij uitzoeken wat er dan snijdt in dat brandpunt, en onder welke voorwaarde om ook werkelijk het brandpunt te mogen heten


(kan natuurlijk ook een bijbrandpunt zijn)
mij onbekend. Niet onmogelijk dat zulke dingen bestaan in hogere optometrische opleidingen, maar op de middelbare school kom je zoiets in ieder geval niet tegen.
Maar hoe verhouden beeldsafstand, voorwerpsafstand en brandpuntsafstand zich tot elkaar?
Dat staat precies beschreven in die lensformule die je zelf al aandroeg
En wat zorgt er nou voor dat het beeld vergroot is en scherp?
keuze van een juiste combinatie van lens en voorwerpsafstand.

Of, laat ik het anders zeggen, je vragen zijn eigenlijk te vaag om je het antwoord te kunnen geven dat je mogelijk zoekt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer