[scheikunde] galvaniseren in 200 BC

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 47

galvaniseren in 200 BC

Hallo,

In oud-Perzie heeft 200 jaar voor Christus galvanisering plaatsgevonden doordat iemand voor een langere tijd een ijzeren lepel in een koperen vat gevuld met zuur wijn heeft gelegd. Weet iemand welke redoxreacties hierbij plaatsvinden?

Alvast bedankt!

Berichten: 12.262

Re: galvaniseren in 200 BC

Dat lijkt me vreemd, want galvanizeren betekent toch het aanbrengen van een laagje zink... zou het een zinken ipv een koperen pot zijn geweest, of zou men wellicht een of ander zinkzout aan die wijn hebben toegevoegd?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: galvaniseren in 200 BC

Heb je een link naar een claim van deze uitspraak?

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: galvaniseren in 200 BC

het staat in de Pulsar Scheikundeboek deel 3 voor VWO 6. Galvaniseren hoeft volgens mij niet altijd met zink op te treden. Ook een munt als negatieve elektrode in een zilveroplossing wordt galvaniseren genoemd. In dat geval gaat het om een zilveromhulsel. Maar welke redoxreactie kan ik me niet inbeelden. vooral omdat er geen sprake is van een externe spanningsbron.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: galvaniseren in 200 BC

Een spanning zou in principe kunnen ontstaan wanneer je twee metalen elektroden in een geleidend zuurbad aanbrengt. In dit geval zouden de elektroden dan de ijzeren lepel en het koperen vat zijn, en het zuurbad zou de wijn zijn. Dit kun je ook op Wikipedia vinden.Daar staat ook dat ze hiermee toen misschien al aan elektrodepositie deden. Het chemisch proces lijkt me dan analoog aan wat hier staat uitgelegd.

Hoe ik deze twee gegevens moet combineren weet ik trouwens niet. Normaalgesproken leg je of een spanning aan, waardoor een redoxreactie ontstaat, of treedt er spontaan een redoxreactie plaats, waardoor een spanning ontstaat.

Berichten: 12.262

Re: galvaniseren in 200 BC

Je zou natuurlijk best een aantal van die 'baghdad batteries' in serie kunnen zetten, en met de resulterende spanning een of ander electroplating proces kunnen uitvoeren. Het lijkt me geen probleem dat te repliceren met materialen die toen voorhanden waren. Mythbusters heeft het een keer met enig succes geprobeerd.

Er is nauwelijks bewijs dat men dit daadwerkelijk deed in die tijd, wellicht heeft men toen nooit ontdekt hoe het geheel werkt met in serie schakelen en dergelijke.

Anderzijds kun je ook niet echt uitsluiten dat er nooit iemand is geweest die met metalen plaatjes en citroenen een paar dergelijk primitieve batterijen heeft gemaakt, ze wellicht ook nog in serie heeft gezet, maar verder geen nut zag.

Eigenlijk zou het best wonderlijk zijn als voor pakweg 1800 niemand dat ooit gedaan heeft met die metalen en citroenen, maar het inzicht om ze in serie te schakelen is wel essentieel voor enige toepassing, de spanning van 1 zo'n cel is niet eens voelbaar.
Victory through technology

Reageer