batterij

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 108

batterij

ik vraag me al een hele tijd af,

hoe je een oplaadbare batterij kunt opladen?

en waarom kan dat niet bij een gewone batterij?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: batterij

Dat kan niet bij elk soort batterij omdat niet elk chemisch proces omkeerbaar is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: batterij

Aanvullend: bij een normale zink-bruinsteen batterij gaat er zinkmetaal in oplossing, als je probeert op te laden zal het zink nooit op dezelfde plek weer aangroeien en weer een nette zinkfolie vormen.

Berichten: 12.262

Re: batterij

Dat laaste is feitelijk het hoofdargument: Batterijen gebruiken vaak reacties waarbij je in theorie het ding weer kan opladen. In de praktijk werkt het niet omdat de reactie wel omkeert, maar de reactieproducten op de verkeerde plaats terecht komen.

Overigens werkt het in de praktijk ook wel een beetje - je kunt een gewone alkalinebatterij een beetje bijladen, dat gaat hooguit een paar keer goed omdat het materiaal steeds op de 'foutere' plaats terecht komt. Uiteindelijk kan daardoor een isolatielaagje in de batterij doorgeprikt worden en het ding zelfs gaat lekken of ontploffen, dus het is niet aan te raden het uit te proberen.

Oplaadbare batterijen zijn zo opgebouwd dat de materialen wel op de juiste plaats terugkomen. Dat is echter ook niet 100% betrouwbaar, en beperkt het aantal keer dat zo'n batterij op te laden is (tot honderden a duizenden keren).
Victory through technology

Berichten: 108

Re: batterij

als ik het goed begrijp kun je dus een niet-oplaadbare batterij wel opladen, maar de reactieproducten gaan steeds verder weg van de elektrode en hierdoor kunnen ze door het isolatielaagje prikken en daardoor kan het ontploffen?

klopt dat zo?

Berichten: 12.262

Re: batterij

Feitelijk wel - ik doe daarmee oveigens op de gangbare alkalinebatterijen.
Victory through technology

Reageer