[scheikunde] Problemen met ppm - Cafeïnebepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Problemen met ppm - Cafe

In een labo moet ik een bepaling doen van het cafeïnegehalte in een blikje energiedrank.

Hiervoor werken we met een standaardadditiemethode om een calibratiecurve te krijgen. We hebben eerst een stockoplossing van 100 mL gemaakt die 500 ppm aan cafeïne bevat.

Tijdens deze bepaling van de standaardcurve nemen we hier 1 , 2 , 3, 4 en 5 mL van , en het is een vloeistof-vloeistofextractie dus voegen we hier dan nog 5 ml gedeminerailseerd water en 10 ml dichloormethaan aan toe.

Nu ben ik in de war; hoeveel ppm aan cafeïne heb ik dan als ik 1 mL uit die stockoplossing gehaald heb? En als ik 2 mL neem?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Problemen met ppm - Cafe

In het algemeen: als je een stockoplossing verdunt moet je je telkens afvragen: met welke factor heb ik de oorspronkelijke concentratie verdund, dus wat is dan de nieuwe verdunde concentratie?

Overigens weet ik in dit geval niet wat je precies bedoelt met een stockoplossing die 500 ppm cafeine bevat.

ppm = parts per million = delen per miljoen.

Bedoel jij met ppm in dit geval mg/kg of mg/Liter of iets anders?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 772

Re: Problemen met ppm - Cafe

Bij dergelijke analyses zal 500 ppm cafeïne 500 mg/l cafeine voorstellen. Om te weten welk ppm gehalte cafeine ja bekomt na verdunning dien je te weten in welke maatkolfjes (welk volume) werd verdund. Dan geldt:

c na verdunnen (ppm) = c oorspronkelijk . (V cafeine/V totaal)

Met hierin:

c oorspronkelijk = 500 ppm

V totaal: het totale volume aanwezig in de maatkolfjes

V cafeine : het volume cafeinestandaard toegevoegt in de maatkolfjes

Berichten: 772

Re: Problemen met ppm - Cafe

De 500 ppm cafeinestandaard zal in dit geval 500 mg/l betekenen. Voor de standaardadditie geldt:

cverdunning = c standaard . (V cafeine/ V totaal)

Hierbij stelt c standaard de concentratie van de standaardoplossing voor (500 ppm), V cafeine, het gepipeteerd volume van de standaardoplossing, en V totaal het totaal volume aanwezig in het maatkolfje).

Berichten: 393

Re: Problemen met ppm - Cafe

Bedankt voor de reacties, voor de standaardreeks ben ik er intussen uit.

Ik heb een calibratiecurve gemaakt en na het staalmengsel te meten heb ik berekend dat het staalmengsel zo'n 83,7365 ppm is. Maar het staalmengsel bevatte wel slechts 25 ml staal en ik lengde dit aan tot 50 ml. Wat is dus de concentratie van het 25 ml staal enkel dan?

Berichten: 772

Re: Problemen met ppm - Cafe

Als je staalmengsel 2x verdund is, dan zal je het bekomen resultaat moeten vermenigvuldigen met 2 ;-)

Reageer