Normaal kracht sferisch gewricht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Normaal kracht sferisch gewricht

Gewricht.png
Gewricht.png (9.18 KiB) 274 keer bekeken
Ik ben momenteel bezig met het ontwikkelen van een beveiliging voor een pick&place unit.. Het idee achter het ontwerp is dat er een sferische ring in een kom hangt, waaraan de tooling wordt bevestigd. Er wordt met behulp van een veer een schijf die alleen liniear kan bewegen gedrukt op de onderste schijf die alle vrijheidsgraden heeft.

De schijf wordt uitgevoerd met nokjes, zodat bij torsie de schijf omhoog komt, bij axiale belasting wordt de schijf ook omhoog gedrukt. Bij een moment wil de onderste schijf kantelen waardoor deze de opliggende schijf omhoog drukt aangezien deze alleen liniear kan bewegen.. Doordat bij alle te 'hoge belastingen' de schijf omhoog gedrukt wordt kan dit met een sensor gemeten worden, en kan de machine worden uitgeschakeld..

Hoop dat de uitleg een beetje te volgen is..

Concept 1
IMAG0560.jpg
IMAG0560.jpg (62.3 KiB) 278 keer bekeken
Bij dit concept worden alle ‘beveiligde’ bewegingen in de verschillende richtingen om gezet in een omhooggaande beweging van de schijf die aan de zuiger is bevestigd.

Doordat de tooling in een ‘kom’ hangt kan deze draaien en knikken.

Bij draaien zal de schijf met zuiger omhoog bewegen omdat deze uit de nokjes gedrukt wordt en deze schijf alleen axiaal kan bewegen door een lineaire geleiding ( spiebaan ).

Bij knik zal de schijf die vast zit aan de tooling willen kantelen, doordat de schijf met zuigen alleen in axiale richting kan bewegen wordt deze omhoog gedrukt.

Doordat er in de zuiger drukverschillen ontstaan omdat er op de olie gedrukt wordt kan er middels een drukmeting een signaal naar de besturing gestuurd worden om de machine te stoppen.

Het gewricht moet in de geschetste situatie met in statisch evenwicht zijn. Maar nu is mijn vraag hoe zit het met de normaal kracht en de wrijving? aangezien je in een 3d vlak werkt, en de normaal kracht overal in de kom in principe dient aan te grijpen er van uitgaande dat deze perfect aanligt. Ik kom helaas niet uit de VLS-en / krachtenevenwichten.. Er is al door veel verschillende mensen mee gestoeid maar allemaal hadden ze verschillende antwoorden.. Dus hoop dat jullie mij hier op het forum verder kunnen helpen..

Mvg Rob

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Normaal kracht sferisch gewricht

Je verhaal is een beetje verwarrend, omdat je het hebt over allerlei bewegingen die je niet consistent met aparte namen benoemt. En ik zie niet helemaal het belang van normaalkracht en wrijvingskracht in die kom in combinatie met een "statisch evenwicht".

Los daarvan, ik zie niet helemaal de overeenkomst tussen de computergetekende schets (1) en de handmatige schets (2).

Drukt de veer (van schets 1) op de zuiger (van schets 2)? Kan die zuiger van schets 2 dus vrij verticaal bewegen in de andersom gearceerde behuizing van 2?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer