Ik zoek een woord, ik kan er niet tegen!

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Ik zoek een woord, ik kan er niet tegen!

Ik zat laatst in een gesprek met iemand, en op een gegeven moment zocht ik naar een woord waar ik en anderen om mij heen niet op konden komen.

Dit is de omschrijving:

Als je een aantal hangjongeren voor je huis/winkel hebt hangen, dan kun je de politie bellen voor een "(het woord dat ik zoek)".

Ik heb het niet over aangifte, ook niet over proces verbaal, het gaat erom dat je om een of andere reden wordt lastigevallen, en je belt de politie om even langs te komen (zodat ze de situatie kunnen inschatten en een oplossing kunnen vinden voor het probleem)

Het gaat niet om spoedgevallen zoals bijv. een man die in het rond schiet met een pistool, het zal gaan om situaties zoals dus bijv. hangjongeren.

Ik ben er 100% zeker van dat hier een begrip voor bestond (als ik het me nog een beetje herriner deed het woord een beetje Frans aan). Ik kan hier alleen niet achterkomen en ik kan hier echt niet tegen.

Even nog de beschrijving in een notendop: een begrip voor dat de politie even langs komt. Hoop dat iemand me hier mee helpen kan, bij voorbaat dank.

Berichten: 289

Re: Ik zoek een woord, ik kan er niet tegen!

Interventie? Mediatie?

Heb je het woord proberen te vinden via een synoniemenwoordenboek? Dat helpt soms. (Bijvoorbeeld synoniemen.net)

Berichten: 3

Re: Ik zoek een woord, ik kan er niet tegen!

Nee dat zijn ze niet. Het lijkt me dat dit woord gewoon ergens in een politiehandboek (of wat ze ook gebruiken) staat, maar mocht ik er nou net geen hebben thuis. De site die je aangaf is een leuk idee, maar ik ken niet echt één synoniem woord voor het woord dat ik zoek.

Misschien helpt het een beetje als ik uitleg in welke situatie ik het woord voor het eerst hoorde:

Toen ik een klein jochie was gingen we regelmatig op een veldje voetballen met andere kinderen in de straat. Dit veldje lag vlak naast een huis, en op een gegeven moment kwam de vrouw die daar woonde naar buiten om ons te vertellen dat ze geluidsoverlast van ons ondervond, en dreigde de politie te bellen om op "(het dure woord dat ik zoek)" te komen (ik denk tenminste dat dat ongeveer de zin was waarin ze het woord gebruikte). Ik dacht dat het woord eindigde op "-age" als in "garage" (maar ik ben nergens zeker van). Hoop dat de extra info helpt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ik zoek een woord, ik kan er niet tegen!

Surveillance?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Ik zoek een woord, ik kan er niet tegen!

Arbitrage?
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Ik zoek een woord, ik kan er niet tegen!

Surveillance, dat was het inderdaad! Eindelijk, dankjewel. Eindigde uiteidelijk toch niet op "-age" maar de twee klanken komen overeen, bedankt in ieder geval.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Ik zoek een woord, ik kan er niet tegen!

Toch is een surveillance geen tussenkomst zoals je suggereert. De voetbalveldbuurvrouw wil dat de politie ervoor zorgt dat je daar weggaat, de winkeleigenaar ook. In zo'n geval grijpt de politie dus in.

Een surveillance betekent alleen maar dat je min of meer at random rondrijdt/loopt en kijkt of langs je route alles in orde is, niet dat je gericht op een zeker geval afgaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer