Geen zuivere standaarden beschikbaar: wat nu?(HPLC)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

Geen zuivere standaarden beschikbaar: wat nu?(HPLC)

Dag allen,

Wij hebben hier het volgende probleem:

We willen graag de zuiverheid van onze grondstoffen meten mbv HPLC. Dit om de leveranciers te toetsen, of zij de afgesproken zuiverheid wel leveren.

Dit willen we graag via dezelfde methode doen als die de leveranciers gebruiken, wat er vaak op neer komt dat het via ISO/ASTM normen gedaan wordt. En volgens deze normen moet je zuivere standaarden gebruiken om de RF uit te rekenen. Echter zijn deze zuivere stoffen niet commercieel te verkrijgen.

Hoe kunnen we dit oplossen:

- De grondstoffen destilleren/op andere manier zuiveren? Maar hoe en is dit gebruikelijk? Hoe meet je dan de zuiverheid, of heb je dan nog maar aannames?

- Andere technieken gebruiken om de zuiverheid van de desbetreffende grondstof te meten, en deze als referentie gebruiken? (we hebben de volgende apparatuur in huis: FTIR, GCMS, TGA, DSC)

- Via een andere manier aan de standaard komen? Laten maken bij een extern bedrijf? Wat is hiervoor gebruikelijk?

Berichten: 244

Re: Geen zuivere standaarden beschikbaar: wat nu?(HPLC)

Eventueel kun je kijken of je de zuiverheid kan meten door middel van titratie. Dan kun je aan de hand van je reactievergelijking behoorlijk exact bepalen hoeveel zuivere stof aanwezig was in je inweeg.

Ik heb natuurlijk geen idee over welke stoffen het gaat... Dus ik doe maar een gokje.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Geen zuivere standaarden beschikbaar: wat nu?(HPLC)

Ik weet natuurlijk niet wat voor analyses jullie willen gaan doen, maar standaard-referentie samples als referentie voor onder andere ASTM procedures zijn gewoon commercieel verkrijgbaar. Supelco maakt ze en ze worden geleverd door Aldrich. Zie bijvoorbeeld hier

Maar verder lijkt het me een beetje overdreven. Stuurt die fabrikant dan geen analyse-certificaat mee?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer