Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 567

Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Volgens mij liggen de oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en gerilia-oorlog vervat in volgende zes punten :

1. Men wil iets crimineels bereiken! Vb. drugshandel !

2 Men wil land bemachtiggen !

3. Er is spraken van landelijke vendetta! Bijv. de ene partij dood mensen van de andere partij, en dan weer omgekeerd !

4. Er is een godsdienstoorlog !

5. Er is oorlog rond bodemschatten !

6. Men wil de wereld veroveren. Vb. Hitler en WO II .

Herkennen jullie nog andere mogelijkheden ?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Ik denk dat er veel meer redenen zijn dan dat.

Caesar viel Gallië o.a. binnen om persoonlijk aanzien in Rome te verwerven.

De Arabische lente was o.a. om een ander regime aan de macht te krijgen.

De Amerikanen vielen Irak o.a. binnen om een voorbeeld te stellen in het Midden-Oosten te krijgen.

Israel gaat Iran preventief binnenvallen.

en zo nog veel voorbeelden.

Oorlogen zijn te complex om binnen een eenvoudig stramien te passen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 289

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

In de geschiedenis wordt onderscheid gemaakt tussen oorzaken (alles wat bijdraagt aan het ontstaan van een situatie) en aanleidingen (wat direct vooraf gaat aan een situatie). Voor de Eerste Wereldoorlog zijn bijvoorbeeld een hele stapel oorzaken - waaronder het systeem van allianties, competitie rond kolonisatie, een militaire cultuur gericht op offensieve actie, etc, etc - met één aanleiding: de aanslag op Frans Ferdinand van Oostenrijk-Hongarije. Het is niet altijd zo klip-en-klaar, maar voor alle oorlogen (en andere gebeurtenissen) geldt hetzelfde onderscheid tussen onderliggende oorzaken en de directe aanleiding.

Dit is moeilijk in een lijstje te vatten, omdat er vaak een aantal oorzaken zijn en omdat de aanleiding vaak heel specifiek is voor een bepaald geval (en soms niet meer is dan een excuus, zoals de zogenaamde massavernietigingswapens in Irak in 2003).

Berichten: 12.262

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Ik denk dat het probleem vooral is dat het te brede begrippen zijn, en veel oorlogen vallen onder meerdere van deze oorzaken. Bijvoorbeeld het palestijnse conflict valt maar zo onder 2,3 en 4.

Met burgeroorlogen ligt het vaak wat lastiger, want dat resulteert niet altijd in een overwinning waarbij de ene partij controle krijgt over het land, bodemschatten en dergelijke, ook omdat de verliezende partij eigenlijk nergens heen kan.

Neem je iets als de recente burgeroorlog in egypte, dan kun je achteraf vaststellen dat dat vooral een religieus conflict is geweest waarbij men een seculier werkend staatshoofd/dictator heeft afgezet, iets wat nu in syrie ook zou kunnen gebeuren.

Overigens wordt het in de media vaak wel heel eenzijdig belicht: westerse media waren negatief over moebarak en zijn dan ook over assad. Er ontstaat al snel een beeld dat er sprake was van een vreselijke dictatuur in egypte of syrie. In de praktijk was dat echter helemaal niet het geval - ik heb beide landen bezocht voor de ellende uitbrak, en egypte ook nog na de val van moebarak.

Als er erop terugkijkt dat was egypte onder moebarak zo slecht nog niet, afgezien van wat moeilijk te controleren regios in het zuiden. Nu gaan er al stemmen op om cultureel erfgoed als beelden van farao's te vernietigen, en ik sluit niet uit dat dat ook in syrie ter sprake zal komen. Gelukkig heb ik de foto's nog, denk ik dan maar.
Victory through technology

Berichten: 567

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Tja, en dan Oost-Kongo. De strijders daar hangen soms gewoon maar wat de beest uit, en dan soms ook in dronken toestand. En het hangt er daar ook van af of ze geld, of munitie krijgen.

En je hebt daar ook de bodemschatten natuurlijk (waarvan er ook zitten in GSM's / mobieltjes).

Berichten: 289

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Neem je iets als de recente burgeroorlog in egypte, dan kun je achteraf vaststellen dat dat vooral een religieus conflict is geweest waarbij men een seculier werkend staatshoofd/dictator heeft afgezet, iets wat nu in syrie ook zou kunnen gebeuren.
Dan verwar je de gevolgen met de oorzaken. De revoluties van de Arabische Lente zijn vooral veroorzaakt door onvrede over corruptie, hoge werkeloosheid, en het totale gebrek aan rechtszekerheid. De aanleiding was in de meeste gevallen het succes van een revolutie elders; in Tunesië was de aanleiding een zelfverbranding.
Overigens wordt het in de media vaak wel heel eenzijdig belicht: westerse media waren negatief over moebarak en zijn dan ook over assad. Er ontstaat al snel een beeld dat er sprake was van een vreselijke dictatuur in egypte of syrie. In de praktijk was dat echter helemaal niet het geval - ik heb beide landen bezocht voor de ellende uitbrak, en egypte ook nog na de val van moebarak.
Ik denk niet dat je als toerist een heel goed beeld krijgt van een dictatuur; zeker niet in Syrië, waar de geheime dienst bovenop de toeristenindustrie zat. Je had lang moeten zoeken naar een taxichauffeur of gids die iets verkeerds durfde te zeggen over het regime.
Nu gaan er al stemmen op om cultureel erfgoed als beelden van farao's te vernietigen
Dat is nu vrije meningsuiting, een concept dat tot op heden volkomen vreemd was in Egypte (en bij jou, blijkbaar).

Berichten: 12.262

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Tja, vrijheid van meningsuiting is wellicht een wat relatief begrip... 2 jaar terug was het strafbaar om iets naars over moebarak te zeggen, en nu is het strafbaar iets naars over de islam te zeggen. Qua economie, werkeloosheid of zekerheid is het er tot dusver in ieder geval niet beter om geworden.

Overigens is daarmee niet gezegd dat dat niet het oorspronkelijke doel was van de revolutie in egype - wellicht is het domweg mislukt.
Victory through technology

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Oorlogen worden gevoerd uit puur winst bejag. Het gaat om geld en alleen maar om geld. Als je land geen grondstoffen bevat, als je niet strategisch gelegen bent en zo dor en heet bent als de hel, dan hoef niets te vrezen.

Een oorlog is voor de industrie een gouden zaak. En enkelen verrijken zich op de ellende van de massa.

Een oorlog beginnen is ook de grootste misdaad die men kan begaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Gelieve meer te doen dan enkel one-liners neer te plempen. We appreciëren op dit forum bronnenvermelding of argumentering.
zeeman schreef: do 28 mar 2013, 09:43
Oorlogen worden gevoerd uit puur winst bejag. Het gaat om geld en alleen maar om geld. Als je land geen grondstoffen bevat, als je niet strategisch gelegen bent en zo dor en heet bent als de hel, dan hoef niets te vrezen.
Klinkt als een goede beschrijving van de Falkland-eilanden nochtans.

http://en.wikipedia.org/wiki/Falklands_War
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 567

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Mensen gedragen zich ook soms als volwassen kinderen.

Geef ze wapens en ze worden gebruikt.

Ik heb het dan niet over de rijke landen.

In rijke landen heeft de politie, en andere eenheden de zaken meestal goed ondeer controle.

Over dit laatste: Zie je het volgende fiktieve voorbeeld al voor je: Genoeg gewapende politie en andere eenheden, in Congo, Somalië, Afganistan, enz... ??

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Tja, ik zie hier een aantal vooroordelen.
Caesar viel Gallië o.a. binnen om persoonlijk aanzien in Rome te verwerven.
Je moet het boek "Bello Gallico" interpreteren als propaganda van Caesar.

In werkelijkheid viel hij Gallië alleen binnen vanwege het goud.

Steeds opnieuw in de geschiedenis van Europa hadden lieden met een ambitie om macht te krijgen goud en ook zilver nodig om de legers te financieren.

Irak.. Olie

Afghanistan.. Strategische ligging / bodemschatten.

De Arabische lente?

Wie weet het fijne daar van?

Niemand!

Wat is de rol van de CIA, MI5, Mossad, Franse Geheime Dienst?

Wat deed die Nederlandse Marine helikopter op een strand in Lybië?

Het lijkt er veel meer op, dat er in de Arabische wereld met opzet van buiten af onrust is gezaaid.

Dat er in één land eens een opstand uit breekt, nou ja, dat kan.

Maar in heel het Midden Oosten tegelijk?

Dat geloof je toch echt niet!

Verdeeldheid zaaien is ook een efficiënte methode om te zorgen dat bepaalde landen zich niet kunnen ontwikkelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Je moet het boek "Bello Gallico" interpreteren als propaganda van Caesar. In werkelijkheid viel hij Gallië alleen binnen vanwege het goud.
Beide motivaties zijn niet mutueel exclusief. Bij deze nog eens een bronnetje voor mijn versie van de feiten, namelijk dat persoonlijk aanzien wel een belangrijke rol speelde. Het is ook het onderstaande dat ik nog geleerd heb op school. http://en.wikipedia....iki/Gallic_Wars
Although Caesar portrayed this invasion as being a preemptive and defensive action, most historians agree that the wars were fought primarily to boost Caesar's political career and to pay off his massive debts.
Dit wordt ook hier nog eens bevestigd: http://books.google....%20wars&f=false
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Brennus schreef: wo 03 apr 2013, 18:37
Dat er in één land eens een opstand uit breekt, nou ja, dat kan.

Maar in heel het Midden Oosten tegelijk?

Dat geloof je toch echt niet!


Jahoor, dat geloof ik best. Onvrede heerste overal al, en als je dan ziet dat de mensen in je buurland in opstand komen dan doe je dat zelf ook.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

Math-E-Mad-X schreef: do 04 apr 2013, 17:21
[/size]

Jahoor, dat geloof ik best. Onvrede heerste overal al, en als je dan ziet dat de mensen in je buurland in opstand komen dan doe je dat zelf ook.
O ja? In 1980 of daaromtrent stond heel Amsterdam op zijn achterste benen vanwege de troonswisseling tussen Juliana en Beatrix. In de rest van Nederland verbaasde de meeste mensen zich over wat er daar in Amsterdam weer eens aan de hand was. En dat op een tamelijk korte afstand van hooguit 300 kilometer.

De Arabische wereld bevat meerdere volken, en een afstand van naar schatting zo'n slordige 7000 kilometer.

Van Marokko tot Afghanistan. Dat is nogal aan de lage kant denk ik.

Om over 7000 kilometer de bevolking in de gordijnen te jagen, kom je niet uit met een Mullah in een moskee.

Re: Oorzaken van oorlog, burgeroorlog, en guerilla-oorlog ?

In de geschiedenis komt het inderdaad vaak voor dat opstanden en revoluties van het ene naar het andere land overslaan. Dit is als volgt te begrijpen: zolang er niets gebeurt zijn mensen bang als eenling hun nek uit te steken omdat ze dan een groot risico lopen en maar een kleine kans op succes hebben. Maar als ze zien dat er elders successen geboekt worden, zien ze dat de situatie minder hopeloos is als ze aanvankelijk dachten. Daar put men dan moed uit om zelf ook iets te proberen. Waardoor dan anderen ook weer meer durven, etc.

Verder is het twijfelachtig of de Arabische Lente in het belang van het Westen is. Dat hangt er helemaal vanaf welke kant het daar opgaat. Als er relatief moderne staten ontstaan zal het Westen er blij mee zijn, maar wanneer goddienstige fantici daar de macht overnemen heeft men er weer wat internationale problemen bij.

Reageer