Lewisformule

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Lewisformule

Hoi allemaal...

Ik heb een vraagje over de lewisstructuur (of -formule)...Preciezer: over de donor-acceptoratomenbinding.

Ik snap er dus helemaal niets van...

bijvoorbeeld O3...Die snap ik nog maar net, maar als je dan begint met Cl2O, begrijp ik er weer niets van...

O3: (verbeter me)

Bij O3 heb je de gewone structuur O O O waarbij de linkse O 3 streepjes heeft (2 moleculen per streepje), de middelste 2 streepjes en een bolletje zowel links als rechts, en de 3e dan weer 3 streepjes)...Ik denk, dat het eerste O'tje een van zijn streepjes afstaat aan de 2e (donor aan acceptor), en zo het linkse bolletje van de middelste O laat 'verspringen' naar rechts, zodat die samen met het bolletje dat al rechts stond, met een streepje van de derde O kan binden (dubbele binding)

en zo krijg je dan ||O-O=O||..denk ik...

Maar hoe zit het nou met Cl2O? Volgens het internet is het antwoord:

|||Cl-||Cl-O||| (als je de structuur ClClO gebruikt en niet ClOCl) (streepjes uiteraard niet op hun goeie plek)...

Sorry, maar kan iemand me het hele principe van donor-acceptor eens even grondig uitleggen? Het staat in m'n boek (Chemie PLUS 5) niet zo goed uitgelegd, vrees ik...

Dankje!

-S.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Lewisformule

Het zou al een hoop schelen als je het niet over bolletjes en streepjes hebt, maar over atomen en elektronenparen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 620

Re: Lewisformule

Hmm...Nu ik de oefening hermaakt heb, kom ik nog steeds iets anders uit, maar het aantal elektronen klopt toch (20)...

ik kom uit:

Cl: 3 elektronenparen

1 elektronenpaar met

Cl: 2 elektronenparen

2 elektronenparen met

O: 2 elektronenparen

Klopt dit?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Lewisformule

Dat is in feite de volgende stap.

Het uitgangspunt, de lewisstructuur gaat uit van de octetregel, Op basis van die regel kun je concluderen dat er in het molecuul Cl2O 2 bindingen (bindingselektronenparen) moeten zijn.

2 keer Cl en 1 keer O leveren immers 20 valentie-elektronen. Als ze alle 3 aan de octetregel willen voldoen, moeten dus 24-20=4 elektronen worden gedeeld, dus 2 elektronenparen.

De uitgangsstructuur is dus Cl-Cl-O

Nu voorzie je alle atomen van vrije elektronenparen, zodat ze allemaal aan de octetregel voldoen. Op het Cl-atoom aan de buitenkant en op het O-atoom komen dus 3 elektronenparen. Het centrale Cl-atoom krijgt 2 vrije elektronenparen.

Met deze structuur zit er een formele lading van +1 op het middelste Cl-atoom en -1 op het O-atoom (ga dat na)

Het molecuul kan dit "oplossen" door 1 vrij elektronenpaar van het O-atoom te gebruiken om een tweede binding met het Cl-atoom te vormen. Het O-atoom doneert de elektronen aan Cl.

Hierdoor is de formele lading op beide atomen 0; het Cl-atoom voldoet echter niet meer aan de octetregel. Voor elementen uit de 3e periode is dat acceptabel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 620

Re: Lewisformule

Ja, hoe zit het eigenlijk met de octetregel? Wij hebben die nooit gezien bij chemie...Kan je die even duidelijk uitleggen, alsjeblieft?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Lewisformule

Echt niet. Het is onmogelijk dat je gevraagd wordt om een lewisstructuur te tekenen als de octetregel nog niet is behandeld. De octetregel ligt ten grondslag aan die structuren!

Los daarvan, dit forum dient niet ter vervanging van je schoolboeken en je leraar, en ook niet ter herhaling van iets wat reeds op talloze plaatsen op internet is terug te vinden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer