Testosteron en agressie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 717

Testosteron en agressie

Naar aanleiding van een beginnende discussie elders, bij deze dus het statement dat het gehalte testosteron medebepalend is voor agressie. Oorlogen, ruzie's, omgang met anderen, etc wordt voor een groot deel bepaald door testosteron. Bewijsdrift, territorium drift en dergelijke worden immers gestuurd door dit hormoon. Als we Bush in de hand willen houden moeten we hem platspuiten met bijvoorbeeld oestrogeen?

Re: Testosteron en agressie

Wat heeft het voor zin om dat te "Staten", daar is tioch iedereen het onderhand over eens???

tuurlijk zijn die driften en agressie veroorzaakt door hormonen en testosteron, maar je bent heus geen slaaf van je hormonen ofzo.... Als we met zijn allen beter en verantwoordelijker gedrag zouden willen gaan vertonen is daar heus geen voedselmanipulatie voor nodig(jij zei dat je het testosterongehalte in voedsel zou kunnen gaan verlagen), wij zijn slim genoeg om de problemen in territoriumdrift en agressie te erkennen, dan zijn we toch ook slim genoeg om deze problemen op te lossen? Het gaat hier puur om logisch nadenken, ik wordt schijtziek van mensen die in de veronderstelling zijn dat als er geen oorlog meer is dat we dan geen reet meer te doen hebben en de hele dag op ons gat zitten, ON-ZIN, als we geen oorlog meer voeren kan iedereen nog steeds zijn eigen mening hebben, kunst, wetenschap en filosofie zullen dan ruim baan hebben en je kunt nog steeds gewoon je eigen muziek luisteren. Tuurlijk; zonder goed is er ook geen kwaad en vice-versa maar hebben we onderhand nog niet genoeg ellende gezien???? Ik denk dat die driften en lusten die de mens van nature heeft gewoon door middel van de menselijke rede gecontroleerd kunnen worden mits mensen daarin getraind worden als ze dat zelf niet begrijpen.

-$tijn

Berichten: 717

Re: Testosteron en agressie

Het zit je nogal hoog Stijn. Ik betwijfel of iedereen het erover eens is dat hormonen een dergelijk belangrijke rol spelen. Dus jij denkt dat je geen slaaf van je hormonen bent? Worden emoties niet bepaald/gestuurd door je hormoonhuishouding? Jij kan op het moment dat je boos bent of geïrriteerd gewoon bij jezelf denken: ah, da's niets, waarschijnlijk liggen mijn hormonen even doorelkaar en kan ik niet helemaal helder nadenken, ik laat het maar zitten. Knap!
Het gaat hier puur om logisch nadenken
Besef je dat slechts 20% van de mensen in Nederland een opleiding gelijk aan HBO of hoger heeft? Het logisch nadenken gaat niet iedereen vanzelf af. Ik denk zelfs de meeste mensen niet. Ik zeg dus NIET dat je ALLEEN kan logisch nadenken als je hoger opgeleid bent.

Daarnaast, mijn zus (drs. economie), kan in mijn ogen niet logisch nadenken. Maar dat doet ze wel. Haar logica is blijkbaar anders dan de mijne. Dus wat is dan logisch nadenken? Is mijn logica, als beta, DE logica? Is er ook andere logica? Wordt welke vorm van logica niet gestuurd door emotie? En werd die emotie niet gestuurd door hormonen?
ik wordt schijtziek van mensen die in de veronderstelling zijn dat als er geen oorlog meer is dat we dan geen reet meer te doen hebben en de hele dag op ons gat zitten
Vrij heftige uitspraak, lijkt wel of er emotie inzit. Afgezien van het feit dat ik daar niets over zeg (jij zegt het), zie ik het verband tussen de twee ook niet helemaal. Het is een uitspraak die ik voor het eerst hoor, oorlog voeren of niets doen. Lijkt me niet de meeste LOGISCHE conclusie. Maar dat is mijn logica. Het is natuurlijk wel zo dat oorlog veel innovaties voort heeft gebracht. In eerste instantie alleen op militair gebied, maar die toepassingen komen vanzelf door in de alledaagse dingen. Op dit moment op gebied van veiligheid in auto's, navigatiesystemen, nachtzicht, brandveiligheid, medicijnen, kleding, elektronica, geluidsbeheersing, rellen beheersing, etc. Daarnaast heeft de ruimtevaart een enorme boost gekregen door de koude oorlog. Zonder de koude oorlog hadden we nu naar alle waarschijnlijkheid geen ISS. Je kunt je afvragen hoe nodig dat nu is, maar dat konden we ons ook afvragen bij de uitvinding van de laser. Hij werd slechts gebouwd om te kijken of Einstein gelijk had. Dat had hij, en de toepassingen zijn nu legio. Maar dat heeft even op zich laten wachten.
nog steeds zijn eigen mening hebben, kunst, wetenschap en filosofie zullen dan ruim baan hebben en je kunt nog steeds gewoon je eigen muziek luisteren
Hoe sneu het ook is, mensen zitten niet alleen daar op te wachten. Juist de machtsuitspattingen van bepaalde personen en hun omgeving, in mijn optiek gedreven door hormonen, hebben ons gebracht waar we nu zijn. De muziek die jij luistert, kan je alleen maar luisteren doordat de techniek ons daar gebracht heeft.
Ik denk dat die driften en lusten die de mens van nature heeft gewoon door middel van de menselijke rede gecontroleerd kunnen worden mits mensen daarin getraind worden als ze dat zelf niet begrijpen.
Ik nodig je uit met mijn buren te praten. Ik woon in een volkswijkje, wat heel gezellig is, maar de rede niet de boventoon voert. En training voor diegenen die het niet bergijpen is ook maar beperkt haalbaar. En wat doen we met degenen die het niet begrijpen. Ook na herhaaldelijk opnieuw uitleggen? Mensen die het niet kunnen begrijpen? Misschien moeten we de maatschappij dan onderverdelen in nivo's. Ieder nivo leggen we uit wat zij kunnen begrijpen. Daar is een leuk boek over geschreven; De dag der dagen, van Ira Levin....

Ik ben er persoonlijk geen voorstander van, maar ik ben benieuwd wat anderen daarvan vinden?

Berichten: 209

Re: Testosteron en agressie

Hallo,

Het is aangetoont bij dierexperimenteel onderzoek dat testosteron een belangrijke rol speelt bij de rangorde.

De ratten die boven aan de rangorde staan, hadden ook het hoogste testosterongehalte.

Wanneer men een rat die onderaan de ladder stond met testosteron injecteerde, klom deze omhoog in rangorde totdat deze bovenaan de ladder stond.

Gedeeltelijk is het volgens mij inderdaad ieders verantwoordelijkheid om deze hormoonhuishouding onder controle te houden.

Feit blijft echter dat een persoon met een hoog testosterongehalte, een kleinere prikkel nodig heeft om tot agressie over te gaan.

Dit zie je duidelijk terug bij het gebruik van anabole steroiden.

Een persoon die van nature agressief is zal bij gebruik van anabole steroiden vrijwel zeker agressieve uitbarstingen vertonen.

Bij de wat rustigere personen is deze kans kleiner.

Dit is van toepassing bij anabole steroiden, maar ook, zei het in mindere mate, ook bij de eigen endogene testosteronproductie.

Vriendelijke groeten,

Robjee.

Berichten: 25

Re: Testosteron en agressie

Ik heb eens een documentaire gezien over een bange, superonzekere, jankerige vrouw die testosteron toegediend kreeg. Het hielp! Haar jankbuien waren over en ze was een stuk zelfverzekerder en rustiger. Lijkt me een goede oplossing voor veel vrouwen, maar het schijnt niet te mogen in Nederland. In Amerika wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Testosteron en agressie

Hm. Lijkt me ook wel wat, voor sollicitaties enzo... Een beetje meer agressie (dominantie) zou me af en toe best handig lijken. Moet je het alleen wel zo kunnen afstellen dat je geen baard krijgt :shock: Dat heb ik er ook weer niet voor over namelijk :wink:
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Testosteron en agressie

Moet je het alleen wel zo kunnen afstellen dat je geen baard krijgt   :shock:  Dat heb ik er ook weer niet voor over namelijk  :wink:
daar heb je een scheerapparaat voor ;)
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Testosteron en agressie

Haha jah, of wax :shock:

Reageer