[wiskunde] Bewijs beeld lineaire afbeelding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Bewijs beeld lineaire afbeelding

"Zij L: v -> W een lineaire afbeelding tussen vectorruimten (R, V, +) en (R, W, +). Dan is Im L een deelruimte van W."

Bewijs:

Merk op dat Im L ≠ ∅, want 0 ∈ Im L. Het is dus voldoende om aan te tonen dat Im L gesloten is voor het nemen van lineaire combinaties.

Neem w1, w2 ∈ Im L en A1, A2 ∈ R. Dan is:

A1.w1 + A2.w2

= A1.L(v1) + A2.L(v2) = L(A1.v1 + A2.v2) ∈ Im L

Waardoor het bovenstaande bewezen is.

Klopt dit bewijs ? :D
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijs beeld lineaire afbeelding

Ik zou je gelijkheden eerder in de omgekeerde richting schrijven. Maar het klopt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Bewijs beeld lineaire afbeelding

Waarom zou je dat doen ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijs beeld lineaire afbeelding

Sorry, ik had het mis (of te rap) gezien. Je gelijkheden staan wél zoals ik het zou doen ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Bewijs beeld lineaire afbeelding

Ha, ok.

Bedankt om het even te verifiëren Dries! :D
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Reageer