Allergisch voor vlees door tekenbeet

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Allergisch voor vlees door tekenbeet

Een teek die voorkomt van Zuid-Amerika tot in de VS kan bij mensen een allergie voor vlees opwekken. Een vegetarisch dieet moet er dan voor zorgen dat er geen afweerreacties optreden.


Bij veel zoogdieren waaronder runderen, varkens en schapen bevindt zich in het vlees een koolhydraat dat met alfa-gal wordt aangeduid. Dat komt voor op eiwitten en op de celmembranen. Mensapen, waaronder de mens, en apen van de Oude Wereld ontberen daarentegen deze koolhydraat. Een mutatie in het DNA van hun gemeenschappelijke voorouders schakelde lang geleden het enzym alfa-1-3-galactosyltransferase uit. Dat maakt dat in deze groep zoogdieren alfa-gal een lichaamsvreemd koolhydraat is. Mocht dit toch per abuis in het bloed belanden, maakt het lichaam antistoffen daartegen aan, die later kunnen leiden tot een allergische reactie bij het eten van bepaalde soorten vlees.


De antistoffen tegen alfa-gal kunnen in het lichaam worden opgewekt na een beet door de lone star tick. In de zuidelijke en centrale staten van de VS, waar deze teek voorkomt, blijkt het percentage mensen met antistoffen tegen alfa-gal 32 procent hoger dan elders. Een enkele beet volstaat, verklaarde allergoloog Stanley Fineman bij een jaarlijkse Amerikaanse wetenschappelijke bijeenkomst over allergie, astma en immunologie. Bij de beet kan de teek dierlijke bloedcellen met alfa-gal in de bloedbaan van het slachtoffer brengen.


Lees verder


Zoals te zien op nwtonline
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12.262

Re: Allergisch voor vlees door tekenbeet

Dan vraag ik me toch af: is het niet mogelijk om dat enzym dan als supplement te eten, net als bijv lactase wordt gebruikt door lactose-intolerante mensen die toch graag melkproducten willen eten/drinken?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Allergisch voor vlees door tekenbeet

dat is toch niet hetzelfde denk ik, gezien (naar ik weet, maar indien iemand het beter weet mag die mij zeker verbeteren) lactose-intolerantie "gewoon" problemen met het verteren zijn (door gebrek aan een eiwit), terwijl het hier gaat over het effectief aanmaken van antistoffen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12.262

Re: Allergisch voor vlees door tekenbeet

Mogelijk, maar als je een enzym kunt innemen dat de antigenen afbreekt voordat ze in de darmen aan het immuunsysteem gepresenteerd worden zou het alsnog moeten werken, lijkt me?
Victory through technology

Reageer