Springen naar inhoud

Lorentzkrachten probleem

• Log in om te kunnen reageren

Ryan Kap

Ryan Kap

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2012 - 09:50

Hallo, wij willen een practicum doen over de lorentzkrachten. Onze school heeft een aantal attributen maardaar zit geen handleiding bij. Google vertelt 4 verschillende dingen. Kan iemand ons alsjeblieft helpen? Hier is een foto van de attributen. Er zit ook een voedingskast bij. Er missen wellicht bepaalde dingen. We hebbem al verschillende dingen uitgeprobeerd. Met vriendelijke groet, Ryan en toch een beetje joost. Ps sorry van de lage kwaliteit maar anders was het bestand te groot.

Bijgevoegde miniaturen

• 1353055736964.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45909 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2012 - 18:49

Dit is materiaal voor een moderne versie van een stroombalans.

8e item in deze lijst (als ik me niet heb misteld)
http://www.leermidde...nl/d321_02.html

114388.png
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5473 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 november 2012 - 20:04

Is dat zwarte ding op de foto een weegschaal ,met andere woorden , meet dat zwarte ding een kracht?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45909 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2012 - 20:10

Dat zwarte ding is een elektronische weegschaal, ja.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5473 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 november 2012 - 21:09

Jan, de werking van het apparaat is me nu wel duidelijk. Maar Ryan Kap vertelt in zijn eerste bericht dat google 4 verschillende dingen vertelt. De werking van het apparaat berust op de volgende wet van Lorentz
LaTeX
Nu zit ik met het probleem hoe ik het beste de werking van het apparaat uit kan leggen.
Ik ga ervan uit dat ze dat printplaatje eerst laten zakken tussen die noordpool en zuidpool van de magneet en daarna sturen ze er een constante gelijkstroom doorheen.
Op die horizontale stroomdraad zal er dan inderdaad een lorentzkracht gaan werken die of vertikaal omhoog wijst of vertikaal omlaag wijst. Dit hangt af van welke richting de gelijkstroom door het printplaatje gaat.
Ik zal proberen om het een en ander verder uit te leggen aan de hand van een tekening. Meer kan ik ook niet doen.

Veranderd door aadkr, 16 november 2012 - 21:11

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45909 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2012 - 22:02

Maar Ryan Kap vertelt in zijn eerste bericht dat google 4 verschillende dingen vertelt.

Er zijn verschillende practica te bedenken om Lorentzkrachten te meten of aan te tonen. Ik vermoed dat dat bedoeld wordt met "4 verschillende dingen".

Maar laten we even verdere reactie van de topicstarter afwachten, zinloos om hele practicumhandleidingen te gaan schrijven, bovendien is dat eigenlijk hun werk nu ze kunnen zien hoe de opstelling is bedoeld.

Ryan Kap

Ryan Kap

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2012 - 08:43

Hallo allemaal,
bedankt voor jullie reacties.
vandaag die dingen testen weetje.
we zullen wel weer een reactie plaatsen als we klaar zijn met vandaag.
MVG,

Ryan Kap

Ryan Kap

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2012 - 08:45

Hallo allemaal,
we hebben 't allemaal geprobeerd.
We hebben de opstelling gebruikt zoals in het eerste geposte plaatje.
En we kwamen er achter dat de massa van de magneet minder wordt als er stroom op staat.
Maar we weten niet precies hoe we nu de lorenskracht kunnen meten.
We hebben ook geprobeerd een (aantal) weerstanden er tussen te plaatsen (serie). 1(ohm)
Maar toen veranderde het gewicht helemaal niet.
Het mooie zou zijn, als iemand een stap voor stap uitleg zou kunnen geven.
BVD,

Ryan en een beetje Joost.
beetje groetjes van Nick he

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45909 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 november 2012 - 08:56

De massa van de magneet vermindert niet. Hij drukt wel een beetje minder hard op de weegschaal, omdat hij door een kracht omhoog wordt getrokken. 1 x raden welke kracht.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5473 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 november 2012 - 19:12

Ik krijg de indruk dat jullie die gelijkstroom maar in een richting door dat printplaatje hebben gestuurd
Waarom niet in twee richtingen en dan kijken wat het verschil is

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures