Snelheid van magneetkracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Snelheid van magneetkracht

Ik vroeg me af wat de snelheid van een aantrekkingskracht is tussen 2 massa's.

Stel planeet A staat op 1 lichtjaar van een andere planeet B. Nu ontploft planeet B. Pas na een lichtjaar ''ziet'' planeet A, dat planeet B er niet meer is. Maar de aantrekkingskracht die de planeet A voelde van planeet B, is die nu wel gelijk verdwenen na de ontploffing of voelt planeet A dat ook pas na een lichtjaar??? Zou wel moeten anders aantrekkingskracht sneller dan licht?? Maar er kan toch ook geen kracht meer zijn als er geen planeet B meer is (kracht kan toch niet naijlen??). De vraag geldt waarschijnlijk ook voor snelheid van een magneet veld van een electromagneet. Stel dat ik op 300000 km afstand een super sterke magneet inschakel, beweegt dan een voorwerp pas na 1 sec.?? of als ik de magneet uitschakel, beweegt dat voorwerp nog een sec. langer??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Snelheid van magneetkracht

Vooralsnog is de nog niet bewezen veronderstelling dat veranderingen in zwaartekrachtvelden zich inderdaad met de lichtsnelheid voortplanten (gravitational waves).

Overigens, als jouw planeet B ontploft is daarom zijn zwaartekrachtveld niet verdwenen. De rondvliegende rotzooi zal nog steeds een gezamenlijk massamiddelpunt hebben op het oorspronkelijke massamiddelpunt van vóór de ontploffing, en dus zou er volgens mij op enige afstand geen merkbaar effect moeten zijn.

Dat kracht niet kan naijlen is een klassieke (Newtoniaanse) opvatting, die dus op losse schroeven staat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Snelheid van magneetkracht

Er is ook geen reden om aan te nemen dat veranderingen in zwaartekracht sneller zouden propageren dan de lichtsnelheid. Sterker nog, dit zou behoorlijk onlogisch zijn gezien je dan informatieoverdracht sneller dan licht hebt.

Stel dat je de zon zou 'deleten', dan zouden we dat hier na pakweg 8 minuten zien gebeuren, en precies op dat tijdstip zou de aarde ook rechtdoor gaan ipv zijn rondje blijven draaien.

Als je de zon zou 'opblazen' waarbij bijvoorbeeld een bol ontstaat die 2x zo groot is, maar even zwaar dan ervoor, gebeurd er qua zwaartekracht natuurlijk niet zoveel - niet na 8 minuten, maar ook niet na 8 uur.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Snelheid van magneetkracht

Je hebt het over twee verschillende fenomenen: Zwaartekracht en elektromagnetisme.

Nu staan onderdelen van de relativiteitstheorie - bijvoorbeeld die dat niets sneller kan dan het licht in een vacuüm - wel eens ter discussie maar die kritiek is tot nu toe nauwelijks serieus te nemen. Er is geen enkel experiment dat aangetoond heeft dat het wel kan, en er is geen enkele serieuze theorie die stelt dat het wel kan. Beide relativiteistheorieën zijn duizenden malen via reeksen tests op de proef gesteld, en nimmer heeft er iemand een afwijking aangetoond. Sterker; als we geen rekening zouden houden met relativiteit, zou bijvoorbeeld onze vertrouwde Gps niet eens bruikbaar zijn.

Dus is de conclusie dat met dezelfde zeer grote zekerheid waarmee wij kunnen zeggen dat niets sneller dan het licht kan gaan, er gezegd kan worden dat alle fysieke processen dus ook zwaartekracht en electromagnetisme aan deze stelling moeten gehoorzamen.
Stel dat ik op 300000 km afstand een super sterke magneet inschakel, beweegt dan een voorwerp pas na 1 sec.?? of als ik de magneet uitschakel, beweegt dat voorwerp nog een sec. langer??
Correct.
Maar er kan toch ook geen kracht meer zijn als er geen planeet B meer is (kracht kan toch niet naijlen??).
Dat is zo ongeveer de manier waarop Newton er tegenaan keek. Alsof er een onzichtbare verbinding tussen de voorwerpen bestond. En verbrak je die verbinding, dan zou onmiddellijk die aantrekkende kracht weg zijn.

Na Einstein weten we dat zo'n 'onmiddellijke' verbinding niet bestaat. We weten dat zwaartekracht gezien moet worden als een kromming van de ruimte-tijd die zich voortplant middels zwaartekrachtsgolven die exact zo snel gaan als electromagnetische golven in een vacuüm.

Berichten: 12.262

Re: Snelheid van magneetkracht

Je hebt inderdaad gelijk dat het even door elkaar loopt qua electromagnetisme en gravitatie.

Voor de conclusie maakt het echter weinig uit: electromagnetische krachten hebben het (virtuele) foton als krachtvoerend deeltje, en dat beperkt de snelheid van communicatie van die kracht tot de lichtsnelheid. Bij zwaartekracht zou het krachtvoerende deeltje dan het veronderstelde graviton moeten zijn, maar dat is niet te detecteren. Zelfs als dat een rustmassa van 0 heeft, net als een foton, is de snelheid waarmee de gevolgen van de kracht reist de lichtsnelheid. Mocht het massa hebben dat is het trager, maar daarvoor is geen aanleiding.
Victory through technology

Reageer