Extremofielen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Extremofielen

Hallo,

Ik zit in 6 gymnasium en ik ben bezig met mijn profielwerkstuk. Dit gaat over extremofielen. Hiervoor moet ik ook praktisch onderzoek doen, maar ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Hoe vang ik bijvoorbeeld extremofielen? Of kan je ze maken?

Ook zat ik er aan te denken om me te richten op het waterbeertje. Heeft iemand suggesties?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Extremofielen

Ik dacht: interessant, even lezen, maar heb ook werkelijk geen idee waar je ze vandaan zou kunnen halen, laat staan hoe je ze zelf zonder lab in leven zou moeten houden.

En Waterbeertjes, zijn dat echt extremofielen? Ze kunnen veel extreems overleven, maar het is niet hun voorkeur om daar te leven?

Een idee: kijk eens of er labs zijn die werken met het waterbeertje (pubmed.com, zoeken op nederlandse uni`s ) ik heb werkelijk geen idee of die er zijn, en dan die benaderen. Succes!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Extremofielen

Als je dan toch voor meercelligen gaat, Antarctische krill is gewoon te koop bij de visboer volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Extremofielen

Sommige meercelligen kan je misschien omdopen tot extremofiel, maar ik neem aan dat je archaebacteriën wilt onderzoeken.. Lijkt me heel moeilijk om dat zelfstandig te doen..

Algemeen advies aan iedereen die een serieus profielwerkstuk op wil zetten, neem contact op met universiteiten!

Voor onderzoek naar extremofielen kan ik Wageningen aanraden.

Zie ook eindhoven voor algemene ondersteuning: http://www.tue.nl/studeren/kolom-3/studiekeuze-en-studievoorlichting/profielwinkel/

En verder uitermate geschikt voor je profielwerkstuk is de vwo-werkweek (voor 5e klas):

http://www.tue.nl/studeren/studiekeuze-en-studievoorlichting/voor-middelbare-scholieren/vwo-werkweek/

(quote deze, zelf aan meegedaan, onderzoek naar vloeibare kristallen, resultaat: 9.)

Reageer