Thermostaatkraan vastzetten op één waarde.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 77

Thermostaatkraan vastzetten op

Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker waar ik dit onderwerp anders zou moeten plaatsen dan hier, dus vandaar dat het hier verschijnt.

In een project waaraan ik werk doet zich het volgende vraagstuk voor:

Hoe kan ik een drieweg thermostaatkraan waaraan een (met vloeistof?) gevulde balg bevestigd zit 'voor de gek houden' en ervoor zorgen dat deze altijd in dezelfde stand blijft staan? Deze kraan moet namelijk omzijld worden en ik moet een andere (gemotoriseerde) driewegkraan monteren die het van hem overneemt.

Het gaat om een koelsysteem met een vloeistof-lucht warmtewisselaar. De balg zit in de uitgaande luchtstroom die gekoeld wordt door de vloeistof (water/glycol-oplossing). De driewegkraan is toegepast om de koel-stroming over de warmtewisselaar te regelen, zonder dat de hoofdstroom daardoor geknepen wordt. Ik heb een schematische weergave toegevoegd.

Zelf zou ik denken dat ik een vaste druk op het membraan (?) van de thermostaat moet uitoefenen door bijvoorbeeld de balg af te knippen/op druk te zetten met een vloeistof die niet uitzet. (er vanuit gaande dat er vloeistof in zit). Uiteraard moet de kraan dan wel naar de juiste kant draaien!

In de bijlage staat een foto van de betreffende thermostaat (voor het geval iemand die herkent ofzo) en een schema.

Boven is de huidige situatie getekend met flow aangegeven. De kraan regelt dus de doorstroom tussen de directe verbinding met de uitgaande flow en de flow over de warmtewisselaar.

Beneden is de beoogde nieuwe situatie getekend. hierin heb ik aangegeven dat de oude kraan dus aan een zijde dicht gezet moet worden, waarbij dus de volledige flow nu over de warmtewisselaar komt te staan. Een tweede kraan neemt nu de functie van de oude kraan over, maar deze is gemotoriseerd en elektrisch aanstuurbaar.

Mochten er nog mensen zijn die zich afvragen waarom ik niet gewoon de kraan één op een vervang: Dat is simpelweg plaatsgebrek. De nieuwe kraan past niet op de locatie, plus dat mocht het net wel passen, ik niet de plek heb om deze kraan uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!
Bijlagen
IMAG0840.jpg
IMAG0840.jpg (64.74 KiB) 967 keer bekeken
IMAG0844.jpg
IMAG0844.jpg (135.42 KiB) 963 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Thermostaatkraan vastzetten op

Ik kan uit de foto niet opmaken hoe die thermostaatkop gemonteerd zit.

Maar bij thermostaatkranen op CV radiatoren is het zo dat de kraan vanzelf vol open gaat als je de thermostaatkop er af schroeft.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Thermostaatkraan vastzetten op

Je wilt dus in feite de bestaande bypass van de ww afsluiten.

Je zou dat mechanisch kunnen proberen als er een flensverbinding is, door daar dan een plaatje en een extra pakking tussen te schuiven en de flensbouten opnieuw aan te draaien. De vraag is hoe die thermostaat daarop zal reageren, want wellicht sluit die dan retour van de ww en daar schiet je natuurlijk niets mee op.

Heeft die thermostaat een instelbaar setpoint? Kun je dat zo laag mogelijk instellen zodat hij de bypass vanzelf sluit?

Of is die vermelde 35 oC op het ding een vaste waarde waar je niets aan veranderen kunt? In dat geval kun je hem wellicht openen en die balg verwijderen, of lek prikken en de inhoud verwijderen. En daarna de bypass mechanisch afsluiten met een plaatje tussen eventueel aanwezige flenzen (zoals boven beschreven), of de bypass op een nadere manier "elimineren".
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Thermostaatkraan vastzetten op

Het is niet simpelweg mogelijk het T-stukje boven de oude thermostaat te vervangen door een knietje, de huidige kraan te verwijderen en de buis mbv een sok (desnoods twee met een stukje buis er tussen) te overbruggen?

Kortom, de leidingen zelf aanpassen aan de nieuwe situatie. Als het een verwarminsysteem met knelkoppelingen is, is dit zo gebeurd.

Berichten: 77

Re: Thermostaatkraan vastzetten op

Wanneer dat mogelijk was zou ik de leidingen inderdaad gewoon aangepast hebben. Het probleem is echter dat ik er niet bij kan met gereedschap en dergelijke, omdat de kraan op een zeer diep weggewerkte plek zit. Ik zou de warmtewisselaar vrijwel helemaal uit elkaar moeten halen om er aan te komen. (zie foto)

Ik heb momenteel even contact opgenomen met de fabrikant, om te kijken of het voldoende is om simpelweg alleen de thermostaat er van af te halen. Dat is wellicht wel mogelijk, al weet ik (nog) niet hoe deze aangesloten is.

Het gaat overigens over een industrieel koelsysteem, niet over verwarming, maar dat ter zijde. Even andersom denken dus. Koud water op de inlaat, warm water op de uitlaat.
Bijlagen
IMAG0826.jpg
IMAG0826.jpg (122.69 KiB) 953 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Thermostaatkraan vastzetten op

De thermostaatklep zit toch in de (afgekoelde) lucht, niet in het (opgewarmde) water?

Wat zijn de diverse temperaturen?

Ik heb de indruk dat de thermostaat in te stellen is van 0 .... 35 oC door aan de bovenzijde te draaien.

Door hem op 0 oC af te stellen zal de bypass wellicht vanzelf sluiten geheel sluiten.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 77

Re: Thermostaatkraan vastzetten op

Hallo Fred,

De klep (eigenlijk kraan) zit tussen de retour van de warmtewisselaar (Ingang A, in lijn met de uitgang) en de bypass (ingang B, haaks op de uitgang), aangesloten als mengkraan (uitgang AB). Ik ben nog op zoek naar de handleiding van de thermostaat, wellicht staat daar inderaad in of ik hem volledig open of volledig dicht kan zetten naar 1 kant.

Instellen gaat inderdaad tot 35 oC. Wellicht wordt het opendraaien in combinatie met lekprikken van de balg? Mits de kraan dan uiteraard niet ergens in het midden uitkomt...

De balg zit in de uitgaande lucht stroom.

Overgens even om misverstanden te voorkomen: het koude water koelt de aangezogen 'warme' buitenlucht naar de juiste temperatuur. Daardoor warmt het water op, en koelt de lucht af.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Thermostaatkraan vastzetten op

Instellen gaat inderdaad tot 35 oC. Wellicht wordt het opendraaien in combinatie met lekprikken van de balg? Mits de kraan dan uiteraard niet ergens in het midden uitkomt...
Als je de balg lek prikt dan moet je de bypass op een of andere manier mechanisch afsluiten, want de balg kan dat dan immers niet meer.

Wat ik bedoelde was: als de lucht die direct uit de ww komt vóór de mengkraan normaliter warmer is dan 0 oC en je stelt de thermostaat af op 0 oC dan zal die de (warme) bypass sluiten om de mengtemperatuur omlaag te krijgen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Thermostaatkraan vastzetten op

Van jouw tekening en beschrijving kreeg ik de indruk dat er een balg in de klep zit die de processtroom stuurt, maar dat is helemaal niet zo.

Als ik het typenummer 2430K van de Samson thermostaat google dan krijg ik bijvoorbeeld dit:

http://www.samson.de/pdf_en/e21730en.pdf

Nou zal jouw thermostaat wellicht ouder en niet helemaal hetzelfde zijn, maar het gaat nu even om het werkingsprincipe.

In Figuur 2 staat het ding ondersteboven met een driewegklep eraan vast. Links staat de situatie met een Mixing Valve zoals jij blijkbaar hebt.

De veren zorgen ervoor dat in onbelaste toestadn de bypass van B naar AB vol open is en de doorgang van A naar AB volledig gesloten. Als die van jou ook zo in elkaar zit dan heb je dus pech.

De balg 9 (Positioning bellows) bevat geen vloeistof en komt helemaal niet in contact met de processtromen. Als de balg lek zou zijn dan staat de boel in onbelaste toestand met de doorgang A - AB gesloten en dat wil je nu juist niet. Om de doorgang A - AB open en de bypass B - AB dicht te krijgen moet de veer 7 (Setpoint spring) sterk ingedrukt worden. Normaliter gebeurt dat met de regeldruk (van de sensor) via buisje 11 op de buitenzijde van de balg. Meer regeldruk zorgt voor meer kracht op de vlakke onderkant van de balg en dus meer indrukking van veer 7 waardoor plug 3 omhoog beweegt waardoor opening A-AB opent en B-AB sluit.

Als A en B verwisseld zouden zijn dan was het simpel: knip buisje 11 door en de veren zorgen ervoor dat de rechte doorgang altijd vol open is en de bypass altijd volledig gesloten.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 77

Re: Thermostaatkraan vastzetten op

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist eindelijk contact gekregen met de fabrikant van de thermostaatkraan. Deze kraan wordt niet meer geleverd, maar het is wel mogelijk om alleen de thermostaat te demonteren en er een handbediening op te zetten. na veel doorvragen bleek dat het ook mogelijk is om er een spanningsgestuurde motor op te monteren, alleen is nog niet duidelijk of de aansluiting past (aangezien de kraan op zich een verouderd model is). ook zou het eventueel mogelijk zijn om met koppelstukken een haakse bediening mogelijk te maken, dus dat zou helemaal geweldig zijn als dat kan.

Ik laat jullie wel weten of het mogelijk is met de motorbediening, anders ga ik verder met de handbediening en een losse gemotoriseerde kraan.

Reageer