Basis vragen over stroom

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Basis vragen over stroom

Hallo,

Ik heb een paar basis vragen over elektriciteit. Puur over de functie en of het efficiënt is. Ik zit met de volgende situatie: Ik heb net een zonnepaneel gekocht van 60W. Met dat paneel ga ik accu’s opladen. Met de accu’s ga ik er wat lampen in mijn woonkamer op laten lopen, gewoon voor de fun.

Nu is mijn plan tussen de (12Volt 20Ampere) accu’s en de lampen een apparaat te bouwen die de stroom versterkt richting de lampen. (Hoe en wat dat apparaat is en hoeveel stroom hij neemt laat ik even in het midden) Het probleem is dat dat ding voor een enorme versterking zorgt die kan leiden tot 600V pieken gepaard met 60A.

Mijn vragen zijn de volgende:

-Wat heb ik nodig om 600V toe te passen in huis?

-Kan de 600V verdeeld worden of houd dit in dat er gewoon veel apparaten op kunnen worden aangesloten?

-Wat is het praktische voordeel van hoge voltages in huis?

-Wat gebeurd er als ik een stekkerdoos aansluit op een 20A 600V spanningbron en daar apparaten op aan sluit zoals lampen?

Mvr.gr,

Benjamin515

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Basis vragen over stroom

Volgens mij gooi je stroom en spanning door elkaar. Het is mij in ieder geval volstrekt onduidelijk hoe je een energiebron die 20 A bij 12 V (240 W) levert gaat versterken naar een energiebron die 60 A bij 600 V levert (36.000 W). Ik kan je wel vertellen dat wanneer je lampen op zo een gigantische energiebron aansluit, deze spontaan zullen doorbranden. Misschien kun je dus iets duidelijker uitleggen wat je van plan bent?

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Basis vragen over stroom

Ok, waar zouden hoge voltages in huis nuttig voor zijn als ik de hoeveelheid Ampère kan reguleren?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Basis vragen over stroom

Hogere spanning is vooral nuttig omdat je dan minder stroom nodig hebt om hetzelfde vermogen te leveren. Bvb: 1000W leveren met 200V vraagt 5A, 1000W leveren met 500V vraagt 2A.

Je zou dus dunnere bedrading in huis kunnen gebruiken. Maar de meeste toestellen zijn slechts geschikt om op 220V te werken, sommige op 380V. Meer spanning in huis wordt niet gebruikt, omdat hogere spanning ook gevaar oplevert qua isolatie van de draden (de ijzeren/koperen kern zou dus dunner kunnen zijn vanwege minder stroom, maar de isolatie errond zou dikker moeten zijn vanwege de hogere spanning).
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Basis vragen over stroom

Bedankt.

En geldt het zelfde principe ook voor het opladen van accu's?

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Basis vragen over stroom

Het is een beetje moeilijk te verwoorden. Maar de versterker waar ik het overhad kan verschillend worden ingesteld. Dus hij kan een beetje versterken, maar ook erg veel.

Waar ik probeer achter te komen is waar deze versterker het best kan worden geplaatst. Tussen het zonnepaneel en de accu's of tussen accu's en de apparatuur. De hoogste piek gemeten is 600V en ik zou graag die piek willen gebruiken, als dat kan. Kan dat niet, dan kan de versterking altijd minder. Wat voor mij een beetje voor een probleem zorgt is dat de versterkte stroom DC is en dat de eigenschap van de versterker de voltages meer versterkt dan de ampères.

Is het handig met een versterkte DC stroom accu's te laden of is het handiger de DC stroom uit de accu's te versterken en daarna om te vormen naar 230V AC?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Basis vragen over stroom

Het principe geldt ook bij accu's.

Aangezien accu's meestal op een lage spanning werken, zullen ze een flinke stroom moeten leveren om een bepaald vermogen (Watt) te bereiken. Een autolamp op 12V met een vermogen van 45W vraagt dus ongeveer 3Ampere. Een zelfde lamp (45W) op 220V zal maar een stroom van 0,2 Ampere ongeveer (45/220) nodig hebben.

Dit wil zeggen, als je met een accu een toestel voedt dat zowel op 220V netspanning kan werken, als op accu's, dan moet je in beide gevallen het vermogen dat dat toestel nodig heeft leveren. Als de accu een lagere spanning heeft, zal die een hogere stroom moeten leveren.

Maar er is meer: een toestel dat werkt op 220V wisselspanning kan je niet zomaar uit een DC accu gaan voeden. Je moet die DC spanning (bvb. 12V) dan eerst gaan opkrikken en omvormen naar 220V wisselspanning. Dat gebeurt met een zogenaamde omvormer (en ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'versterker' in jouw bericht, maar ik heb zo het gevoel dat je zo een omvormer bedoelt).

Wat je met 'versterkte DC stroom' bedoelt begrijp ik ook niet zo goed, want je moet beseffen dat als je iets 'versterkt' dat je het vermogen om te versterken ook ergens vandaan moet halen. Bvb. een versterker die een geluidssignaal van een CD speler versterkt naar luidsprekers die iedereen omver blazen, haalt dat vermogen om dat te doen uit zijn voeding. Dus als je een signaaltje van een CD speler, met een vermogen van 0,1 Watt will gaan afspelen met een speaker van 100W, moet je die 100W gaan halen uit de voeding van de versterker waaraan die CD speler hangt.

Dus, als jij een zonnepaneel hebt dat DC levert, zou ik met dat zonnepaneel batterijen opladen, waarbij de spanning van de batterij afgestemd is op de spanning van je zonnepaneel. Bvb. als je zonnepaneel 12V DC levert, gebruik je batterijen van 12V (of iets lager) en zorg je dat de stroom naar die batterij niet te hoog wordt zodat je je batterij niet beschadigt, of je zonnepaneel niet kortsluit met je batterij (denk erom dat oplaadbare batterijen een kleine interne weerstand hebben, dus je zal de stroom naar de batterijen mogelijks moeten beperken met een weerstand in serie).

Eens je batterijen geladen, heb je dus een bepaald vermogen tot je beschikking. Kijk bvb. s op een autobatterij. Daar staat bvb iets op als 12V DC, 90Ah. Dit betekent dat je batterij een vermogen kan leveren van 12Vx90A = 1080Watt, en dat gedurende 1 uur (de h in Ah). Als je daarmee iets voedt wat werkt op 12V (de werkspanning van de batterij moet je respecteren) en 100W vermogen heeft, kan je dat dus ongeveer 1080/100 uur voeden vooraleer de batterij finaal leeg is dus ongeveer 10u. De stroom die de batterij hierbij levert is dan ongeveer 100W/12V, dus ongeveer 8A (en zal wat zakken naarmate je batterij leger en leger geraakt natuurlijk, dus dit is nogal een theoretische benadering).

Als je nu echter een omvormer gaat gebruiken om de 12V DC van de batterij om te vormen naar 220V wisselspanning, zit je nog altijd met die 1080W die de batterij kan leveren.

Als je dus een toestel op 220V en 100W gaat voeden met die omvormer, dan zal de omvormer ongeveer een halve ampere moeten leveren (100W/220V). Maar de batterij moet aan de ingang van de omvormer nog altijd 8A leveren, want ook zij moet die 100W leveren, maar op een niveau van 12V (dus 100W/12V is nog altijd 8A).

Dus de omvormer zorgt ervoor dat je toestel met werkspanning 220V kan werken op de batterij (12V DC sturen door een gewone gloeilamp zou die lamp niet doen oplichten bvb).

MAAR: die omvormer werkt ook niet 'gratis'. Hij zal een deel van het vermogen dat de batterij aan hem levert gebruiken voor zijn eigen werking. Hij zal dus niet de volle 1080W kunnen leveren. Dat moet je dus s nakijken, want op de omvormer zal meestal wel zijn efficientie vermeld staan. Als daarop staat 80%, betekent dat dat de omvormer maar 80% van het vermogen van de batterij aan zijn uitgang zal leveren, dus 1000W in, 800W uit. Afhankelijk van het soort omvormer kan die efficientie dapper tegenslagen.

Hoop dat dit de zaken wat verduidelijkt.

PS: ik ben niet zo vertrouwd met zonnepanelen, maar bedoel je dat je zonnepanelen een piekspanning van 600V DC leveren ? Dat lijkt me tamelijk veel.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Basis vragen over stroom

Benjamin515 schreef: zo 25 nov 2012, 11:20
Is het handig met een versterkte DC stroom ......
Ik kan me vergissen, maar volgens mij gebruik je de term "versterken" verkeerd.

Versterken doe je met signalen. Bijvoorbeeld uit een microfoon, de opgevangen geluidstrillingen worden omgezet in elektrische signaaltjes. Het elektrisch vermogen van die signaaltjes is klein, in de micro- tot milli-watt. Als je dat rechtstreeks op een luidspreker aansluit is dat veel te weinig voor een weer hoorbaar geluid.

Door in een "versterker" van buitenaf energie toe te voeren en elk signaalpiekje uit de microfoon met die extra energie bijvoorbeeld 1000 x sterker te maken voordat het naar de luidspreker gaat is dat probleem opgelost.

Uit een zonnepaneel komt een elektrische gelijkstroom met een redelijk stabiele (gelijk)spanning. Hoe hoog de spanning uit de PV-installatie is hangt af van of die panelen in serie of parallel geschakeld staan. Wat er nu nog moet gebeuren is die spanning om te vormen naar een spanning die geschikt is voor je gebruiker. Versterken zal niet lukken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Basis vragen over stroom

Met de vragen die ik stel hoop ik een principe te begrijpen en de antwoorden die je me geeft heb ik erg veel aan, heel erg bedankt daar voor.

Met de “versterker” heb ik het over een apparaat wat sterk omstreden is. Voor het gemak houd ik die nu hypothetisch omdat ik bang ben dat alle aandacht van de antwoorden gericht zullen zijn op de “versterker”. Dus ik heb het niet over een omvormer maar echt over een ding wat de stroom versterkt. Het apparaat heeft een simpele input +/- en een output +/-. Het is dus niet het zonnepaneel wat een piek van 600V levert. Dat doet deze hypothetische versterker.

Voor het gemak wil ik een situatie schetsen waarin de versterker geen stroom neemt. Ook stel ik voor dat de versterker de volgende eigenschappen heeft: hij levert 400% ampère versterking en 700% voltage versterking. Mijn doel is deze procentuele eigenschappen toe te passen in mijn huis.

Waar ik probeer achter te komen is of het toepassen van de eigenschappen van deze hypothetische versterker mogelijk is. Is het handig deze eigenschappen toe te passen in het laden van accu's? (misschien meerdere accu's in serie die sterker zijn) Of zou het handiger zijn deze eigenschappen toe te passen bij het verlaten van de stroom uit de accu's richting de omvormer? Want hoe het mij lijkt is het 'a waste of energy' 600V DC om te vormen naar 230V AC. Of zie ik dit verkeerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Basis vragen over stroom

hij levert 400% ampère versterking en 700% voltage versterking.


Wat natuurlijk zonder het toevoegen van extra energie naast het zonnepaneel onmogelijk is. Er komt immers 28 keer zoveel energie uit als je er in stopt, dat gaat niet door.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Basis vragen over stroom

Ik ben me bewust van de heer Newton zijn wetten. Echter hoop ik wel dat mijn vragen zullen worden beantwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Basis vragen over stroom

Het zijn de wetten van Ohm, en de wet van behoud van energie. Bestudeer die eerst even.

Je zal zien dat de hypothetische versterker die jij in gedachten hebt onmogelijk is.

Het zonnepaneel levert 60 Watt vermogen, dat is 12 volt * 5 ampère. Die 60 Watt is de geleverde energie, en die kan nimmer meer worden (wel minder door verliezen).

Met een omvormer kan je daar een willekeurig voltage van maken, bijvoorbeeld de door jou gewenste 600V. Maar dan zakt het ampèrage naar maximaal 60/600 = 0,1A

Je zou met wat trucs er een ampèrage van 20A uit kunnen halen, maar dan zakt het voltage naar maximaal 60/20= 3V.

Beiden tegelijk 'versterken' is dus onmogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Basis vragen over stroom

Bedankt Michel.

Maar er vanuit gaande dat deze onmogelijke versterker wel zou bestaan, en jij er één in je bezit hebt. Zou jij de 400% ampere en 700% voltage toename toepassen op het laden van accu's of toepassen op de stroom die de accu's verlaat naar de omvormer?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Basis vragen over stroom

Dag Benjamin,

Als ik zo'n ding in mijn bezit had, zou ik het wereldenergieprobleem hebben opgelost, multimiljardair zijn, en tenminste de Nobelprijs voor natuurkunde hebben ontvangen.

Ik denk dat zo'n accu'tje dan het laatste is waar ik aan zou denken.

Maar terug naar jouw oorspronkelijke vraag: Met dat zonnepaneel kan je een 12v accu laden. Meestal ligt het 'open' (onbelaste) voltage van die paneeltjes ruim boven de 12 volt, kan je even nagaan met een voltmeter. De accu zal dus geladen worden. Wil je vervolgens 230 volt lampen op die accu laten branden, dan heb je - zoals hier al diverse keren is aangehaald - een 12-230 omvormer nodig KLIK .

Zolang er alleen een lamp gevoed moet worden, kan je af met een goedkope omvormer, maar sluit er geen electronische apparaten op aan; die hebben een duurdere zuivere sinusgolf omvormer nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Basis vragen over stroom

Michel,

Dankjewel voor je antwoord. Ik snap het principe nu van DC naar AC en wat daar voor nodig is.

Maar ik heb het vermoeden dat ik faal in het stellen van mijn laatste vraag. Ik hoop dat je mijn vraag nog steeds wil beantwoorden.

In het zonnepaneel systeem, waar zou jij deze 'onmogelijke versterker' (400% ampère versterking 700% volt versterking) plaatsen? Zou jij de stroom vanuit het paneel versterken om accu's te voeden? Of de stroom vanuit de accu's versterken richting de omvormer?

Reageer