Internal Force distribution voor een Dynamisch probleem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 36

Internal Force distribution voor een Dynamisch probleem

Hallo,

Ik krijg het niet voor elkaar om de internal force distribution van een dynamisch probleem uit te werken.

Onderstaande afbeelding laat een versimpelde vorm van het probleem zien. In het bovenste deel is het een statisch probleem (Fres = 0) en dus komt er inderdaad uit wat ik had verwacht, namelijk de resulterende krachten en momenten zijn 0 voor elk 'infintesimal' klein deel van de balk.

Het onderste deel maakt van het statische probleem een dynamisch probleem door de distributed load te verhogen. Als ik het dan op dezelfde manier uitwerk (en aanneem dat de resultate kracht op ieder punt 10N moet zijn) klopt er niks meer van.

Ik denk dat mijn hele aanpak verkeerd is dus kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven
Dynamic_Force_Distr.png
Dynamic_Force_Distr.png (279.43 KiB) 324 keer bekeken
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Internal Force distribution voor een Dynamisch probleem

Hallo,

Graag alsnog een leesbare tekening plaatsen.

Wellicht dat ik dan verder kan helpen.

Gr. pgb

Berichten: 36

Re: Internal Force distribution voor een Dynamisch probleem

Volgens mij kan je op de afbeelding klikken en dan vergroot hij zichzelf (zou het raar vinden als alleen ik dat kan).

Ben al wel een (klein) stapje verder gekomen. In de onderste afbeelding (van het eerste bericht) heb ik de ondoordachte fout gemaakt aan te nemen dat Fres overal 10N moet zijn, oftewel Fres is constant. Echter, niet Fres maar de versnelling is constant. Hierdoor is Fres afhankelijk van de massa. Als ik er voor het gemak vanuit ga dat de massa uniform verdeeld is over de balk wordt de uitwerking van het probleem het volgende:

Dit lost het allemaal niet op omdat het resulterende moment op het kleine blokje nogsteeds niet 0 is. De resulterende kracht is wel 0 wat toch klopt omdat de massa van het kleine blokje nagenoeg 0 is en volgens F=m*a nadert de resulterende kracht dan dus naar 0.

Verder vind ik het raar dat de dwarskracht op het kleine blokje even groot is als in het statische voorbeeld. Ik had verwacht dat deze groter wordt naarmate er meer kracht op komt te staan.
Bijlagen
Dynamic_Force_Distr2.png
Dynamic_Force_Distr2.png (151.34 KiB) 298 keer bekeken

Reageer