[natuurkunde] Glijden of Kantelen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Glijden of Kantelen

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over een opgave, misschien kan één van jullie mij hierbij helpen, ik heb het zelf al geprobeerd maar kom er helaas niet uit!

De tekening doe ik in een bijlage.

1) "Op een helling van 20 graden plaatsen we een blok van 3,0kg.

Z is het midden van het blok en is het zwaartepunt
."

Bereken de netto krachten langs de helling op het blok als tijdens het glijden de weerstandskracht 6,9N is.

2) "We plakken vervolgens schuurpapier op de helling en plaatsen het blok weer terug. Het blok blijft nu in rust omdat de weerstand is toegenomen."

Toon met een berekening aan dat de arm van de zwaartekracht ten opzichte van punt S gelijk is aan 6,0cm.

3) Bereken het moment van de zwaartekracht ten opzichte van S

4)"De hellingshoek wordt nu geleidelijk groter gemaakt."

Bepaal bij welke hellingshoek het vierkante blok gaat kantelen als de weerstand voldoende groot blijft om glijden te voorkomen.

5) In werkelijkheid kan de weerstand niet groter worden dan 21N"

Leg uit of bij het groter maken van de hellingshoek het blok eerst gaat glijden of gaat kantelen.

Ik hoop dat één van jullie mij hiermee kan helpen. Ik zou dat heel erg op prijs stellen!

Met vriendelijke groeten,

Manfred
Bijlagen
Glijden of kantelen.jpg
Glijden of kantelen.jpg (11.34 KiB) 284 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.100

Re: Glijden of Kantelen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Glijden of Kantelen

Opmerking moderator

En toon ook maar meteen eens wat je zelf al hebt geprobeerd :) . Dan kunnen we dat controleren/bijsturen. Te beginnen bij a) ?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer