Mini frequentie generator?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Mini frequentie generator?

Hallo,

Is iemand hier bekend met frequentie generators? Ik zoek er één die erg klein is, zonder display. Het liefst ter grote van een klein printplaatje die frequenties tussen de 100hz en 30khz kan genereren en dat doorgeeft aan stroom.

Bestaat zoiets?

Gr. Benjamin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Mini frequentie generator?

Als je nog steeds bezig bent met je PV-cellen en je lichtnet, het lichtnet heeft een frequentie van 50 Hz, en het helpt overigens ook niet om dat met een zelfstandige frequentiegenerator te maken als je die PV-cellen tevens aan het openbare lichtnet wilt knopen. Behalve eenzelfde frequentie moet je spanning dan namelijk ook dezelfde fase hebben. Dat kan alleen als je een frequentieregelaar hebt die zelf door het lichtnet wordt aangestuurd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Mini frequentie generator?

Bedankt voor je antwoord. Maar nee dit gaat om wat anders dan de zonnecellen en het opladen van accu's.

Iemand die bekend is met erg kleine frequentie generatortjes die dit door kunnen geven aan een circuitje? Bestaan ze ook in een programmeerbare vorm?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Mini frequentie generator?

vraag is welke golfvorm je nodig hebt. Als een blokgolf goed is, zoek dan s op het 555 IC. Programmeerbaar is hij niet echt, maar je kan de frequentie wel aanpassen door de RC kring die eraan hangt te veranderen, en hij heeft ook een ingang waarmee je de frequentie kunt wijzigen via een spanning op die ingang.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Mini frequentie generator?

Bedankt.

Ja ik hoef geen zuivere sinus golf te hebben. Maar ik denk dat ik nu de kennis nog mis een 555 IC toe te passen op een 12V circuitje. Even inlezen dus.

Nogmaals bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Mini frequentie generator?

Dannypje, ken jij misschien een model frequentie generator met een simpele +/- IN en een +/- out? Waarbij aan de binnenkomende stroom een frequentie kan worden toegevoegd na keuze die er weer uit komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Mini frequentie generator?

Begrijp de vraag niet zo goed. Een frequentie toevoegen aan de binnenkomende stroom die er na keuze weer uit komt?

een generator _genereert_ een frequentie, dus geen ingang nodig, tenzij je een 'modulatie' ingang bedoelt die dus de uitgangsfrequentie gaat wijzigen in functie van die ingang. In dat geval s zoeken op VCO, voltage controlled oscillator.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Mini frequentie generator?

Ik denk dat het ligt aan het missen van kennis aan mijn. Mijn excuus, ik zal de vraag nog een keertje vragen.

Om het makkelijk te maken in het voorbeeld neem ik een accu, 12V 20A. Het is mijn doel aan die output een frequentie toe te voegen. Dat is alles. Dus, dat het resultaat 12V 20A zal op bijvoorbeeld 485hz.

Vaak zie ik grote generators die dit kunnen. Met een beeldscherm en veel functies. Ik vroeg mij af of dit ook te bewerkstelligen valt met een piepkleine versie van zo'n generator. Want ik hoef de sinus golf niet te analyseren of andere details te weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Mini frequentie generator?

Alleszins niet met een piepkleine versie. Je zal transistoren moeten gebruiken die de accuspanning schakelen, en om die 20A te schakelen zullen dat serieuze exemplaren moeten zijn met de nodige koeling enz. Als je ook echt een sinusgolf wil hebben met een negatieve en een positieve wisseling, zal je ook spoelen moeten gebruiken en de nodige filters (anders heb je een geschakelde gelijkspanning ipv. een wisselspanning). Klein zal dit ding niet zijn alleszins.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Mini frequentie generator?

Benjamin515 schreef: zo 25 nov 2012, 21:23
Dus, dat het resultaat 12V 20A zal op bijvoorbeeld 485hz.
Je wilt dus gewoon een omvormer die van gelijkspanning wisselspanning maakt. En dan ook nog met een variabele frequentie.

En wat wil je daar dan verder mee gaan doen?

Berichten: 12.262

Re: Mini frequentie generator?

Een pulserende gelijkspanning maken lijkt me niet zo moeilijk (en is het equivalent van een blokgolf-wisselspanning). Ook bij 12V/20A hoeft dat niet bijzonder groot te zijn zolang de frequentie niet te gek hoog is. Een beetje MOSFET (pakweg een BUZ11) schakelt dat in het < 1kHz bereik met een koelblokje niet groter dan een pakje sigaretten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Mini frequentie generator?

Maar zowel met het Mosfet element als met de 555 IC moet ik zelf alles er omheen bouwen. Zoals jullie al merken heb ik niet veel kennis op dit gebied. Om die reden ga ik toch maar zoeken naar een complete afgebouwde omvormer

Bedankt voor jullie antwoorden.

Gr. Benjamin

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Mini frequentie generator?

Ik denk dat ik eruit ben, ik zocht naar een signal generator. Dit is er één: Rigol Signal Generator DG1022

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Mini frequentie generator?

Maar daarmee kan je toch echt vergeten dat je 12V 20A op bijvoorbeeld 485Hz kan genereren. Als daar een wisselspanning van een paar volt en een tiental miliampère uit komt heb je het wel gehad.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Mini frequentie generator?

Benjamin515 schreef: ma 26 nov 2012, 19:28
Zoals jullie al merken heb ik niet veel kennis op dit gebied.
Niet om rottig te doen hoor, maar daar zit nou net het probleem. Je wil van alles, maar eigenlijk begrijp je zelf niet goed wat je nou eigenlijk wil.

Reageer