magnetisch veld in relatie tot afstand

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

magnetisch veld in relatie tot afstand

Opmerking moderator

Theoretisch is die reikwijdte oneindig, maar de sterkte neemt af met de derde macht van de afstand.
Veld breidt uit als een bolschil, dus de sterkte is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: magnetisch veld in relatie tot afstand

Michel Uphoff schreef: ma 26 nov 2012, 14:47
Veld breidt uit als een bolschil, dus de sterkte is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand.
http://van.physics.illinois.edu/qa/listing.php?id=419
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: magnetisch veld in relatie tot afstand

Vreemd,

DEZE site is het er niet zomaar mee eens, quote:



De afname van de veldsterkte met de afstand

De sterkte van de elektrische en magnetische velden neemt snel af naarmate men zich verwijdert van de bron.

Afhankelijk van de bron zal de afname sneller of minder snel zijn:
  • In de omgeving van een elektrische kabel (zoals een kabel van een hoogspanningslijn bijvoorbeeld) neemt de veldsterkte evenredig af met de afstand (in het jargon wordt dat voorgesteld door 1/r).
  • In de omgeving van elektriciteitskabels ("heen- en retourgeleiders") neemt de veldsterkte af met het kwadraat van de afstand (1/r²) en
  • dichtbij een spoel, zoals bijvoorbeeld een industriële inductieoven, met de derde macht van de afstand (1/r³).
Elektrische wekkers, nachtlampen en de meeste huishoudapparaten kunnen als bronnen worden beschouwd waarvan de sterkte van het magnetisch veld afneemt met het kwadraat van de afstand. Dit betekent concreet dat wanneer de afstand verdubbelt, de veldsterkte afneemt met een factor van 4. Als de sterkte van het magnetisch veld van een elektrische wekker bijvoorbeeld 1 microtesla bedraagt op 30 cm, dan wordt de sterkte 25 µT op 60 cm, 0,0625 op 120 cm enz.

Berichten: 12.262

Re: magnetisch veld in relatie tot afstand

Ik vind het vergaand eigenlijk. Het idee met afname met het kwadraat van de afstand neemt deze voorstelling van zaken:

- de straler is een dipool (bijv een electriciteitssnoer)

- de straler is lang ten opzichte van de afstand waarop je meet.

Met het eerste heb ik niet zoveel problemen, maar als je kijkt naar bijv een wekker die met een snoer van een meter lang in het stopcontact zit*, dan is die 2e aanname echt niet meer van toepassing als je 2 meter verderop staat.

In het laatste geval gaat de dipool zich steeds meer als een punt ipv een lijn gedragen, en kom je aan een afstand-tot-de-derde relatie. Zit je in een praktische situatie zoals bij die wekker dan zit het resultaat er regens tussenin.

* en ik doel alleen op dat stukje snoer! dat er ook een leiding door de muur loopt lijkt me logisch, maar gezien niet beschreven is hoe die loopt kun je er ook niets zinnigs over zeggen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: magnetisch veld in relatie tot afstand

laten we het nou eens gewoon over een klein cilindrisch neodymiummagneetje hebben. Cilindertje van een paar millimeter. Op 20, 40, en 80 cm afstand ervan. Dat gaat toch nagenoeg met een (inverse) derdemacht? 2 x zo ver, 8 x zo zwak?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: magnetisch veld in relatie tot afstand

Ik vind het vergaand eigenlijk
Heb nog wat doorgelezen, en hoewel het niet zo eenvoudig kwadraten of derde machten inverteren is, ben ik het met je eens dat de door mij aangehaalde site nogal ver gaat bij huishoudelijke apparaten.

Puur theoretisch neemt de veldsterkte van een puntvormige magnetische monopool kwadratisch af, en die van een puntvormige dipool met de derde macht. Een monopool bestaat natuurlijk niet, maar een lange staafmagneet kan zich op korte afstand van een pool wel ongeveer zo gedragen.

Aangezien de praktijksituatie in het oorspronkelijke bericht op kortere afstand al meer van een puntvormige dipool weg heeft (ondanks dat de maneetstrips lang zijn) ben ik het er mee eens dat het veel eerder naar een derde macht zal neigen dan naar een kwadraat.

Berichten: 12.262

Re: magnetisch veld in relatie tot afstand

Jan van de Velde schreef: ma 26 nov 2012, 21:34
laten we het nou eens gewoon over een klein cilindrisch neodymiummagneetje hebben. Cilindertje van een paar millimeter. Op 20, 40, en 80 cm afstand ervan. Dat gaat toch nagenoeg met een (inverse) derdemacht? 2 x zo ver, 8 x zo zwak?
Dat klopt inderdaad wel, ik stel me een magneetje voor van pakweg 1 cm lang en 1 cm diameter - het soort waarmee je prima een hamer aan een stalen profiel kunt ophangen, maar waarmee je op 2 meter afstand een kompas echt niet in beweging kunt krijgen.

Die derde macht gaat wat dat betreft sowieso heel snel 'verloren'. Als je 2 van dergelijke magneetjes elkaar laat naderen vanaf 1 meter gebeurd er een hele tijd niets, totdat het liggende magneetje gaat draaien, en daarna is het nog een paar centimeter voordat ze met grof geweld op elkaar klappen... pas op voor je vingers als je dat daadwerlijk wilt proberen.
Victory through technology

Reageer