[wiskunde] Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

(3cos(t), 3sin(t), 7) is een parametervergelijking van een cirkel met straal 3 in het vlak z=7. Maar lukt het eigenlijk ook om een parametervoorstelling te geven van een cirkel in een "schuin" vlak, zoals x+y+z=1? Met andere woorden hoe krijg ik een pv van een cirkel in een schuin vlak? Heeft iemand een voorbeeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

Kan je de vergelijking niet projecteren? De '7' gaat uiteraard ook geen constante blijven dan.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 9

Re: Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

De "maar" geeft aan dat er idd een andere situatie bij komt kijken, het vlak draait ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

Bedoel je het snijden van een bol met jouw vlak... ?

Berichten: 9

Re: Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

Dat is het idee, maar ik moet dan een pv van deze cirkel krijgen in een schuin vlak, dat is mijn vraag

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

Standaardmethode:

1. projecteer middelp bol op vlak, bepaal lengte afstand a.

2. bepaal straal cirkel via a en r (bol).

Re: Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

Alternatief (als je handig bent met matrices): definieer hoe je schuine vlak uit het vlak z=0 wordt verkregen met een matrix M, en vermenigvuldig deze matrix met je parametervergelijking...

Berichten: 9

Re: Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

Hmmm ben niet zo handig met matrices nee, en hoe werkt deze standaardmethode met mijn voorbeeld want heb nog steeds geen idee hoe ik het moet aanpakken, we komen net van samengestelde bewegingen af en moeten ineens dit doen....worden best wel in het diepe gegooid

Re: Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

Begin 'ns met een voorbeeld? Laten we zeggen, een cirkel in het vlak x+y+z=1 met straal 3 en middelpunt (0,0,1).

Die cirkel is de doorsnede van een bol met hetzelfde middelpunt en het vlak: kun je daar wat mee?

Berichten: 9

Re: Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

Nu moet ik eerlijk zijn, ik snap wat jullie bedoelen en hoe je het moet doen... Maar heb geen flauw idee hoe ik het moet aanpakken want we zijn net uit de 2d en nu komt ineens 3d om de hoek kijken en ik vraag me af hoe ik dat vlak x+y+z=1 moet voorstellen kan dat ook x+y+z=3 zijn, hoe ziet het dan uit, wat verandert er, oftewel... Mijn kennis van dit onderwerp is miniem. Kan iemand wat licht op de zaak schijnen, heb een hekel aan om bij de hand genomen te worden, maar sta compleet in dubio

Re: Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

Als je net met 3d bezig bent, dan vind ik een parametervergelijking van een cirkel in een vlak teveel gevraagd.

Wat is precies de opgave die je moet oplossen?

Berichten: 9

Re: Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

Ik moet een parametervoorstelling van een cirkel dus x=cos(t), y=sin(t), z=6 zo omvormen dat hij niet in het vlak 6 ligt, maar in een schuin vlak. Dus een parametervoorstelling van een cirkel in een schuin vlak x=..., y=...., z=....

Reageer