TL buis stroombegrenzing

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 30

TL buis stroombegrenzing

Hallo,

Ik heb onderzoek gedaan naar de stroombegrenzing aan een TL-buis. Ik heb de weerstand gemeten die parallel aan de condensator is geschakeld. Deze is 1,8 MΩ.

Na stroomonderbreking zou na 1 minuut op de installatie max. 50V mogen staan.

Met de formule voor het ontladen van de condensator wil ik weten of aan de eis is voldaan.

Ik heb de volgende formule voor het ontladen van de condensator: V = -R . C . dV/dt

V = de beginspanning 230V

R = de weerstand 1,8 MΩ

C = de condensator 3,6μF

dV=

dt = 60 seconde

Die dV wil ik weten, die zou als het goed is rond de 50V moeten worden. Ik heb de formule omgegooid om dV te berekenen.

dV = V . dt / -R . C = 230V . 60s / -1,8MΩ . 3,6μF = 13800 / -6,48 = -2130V

Wat doe ik fout dat ik zo'n grote waarde krijg? Moet ik in plaats van 60 seconde 1 minuut invullen, want dit geeft een logischere waarde van 35V ?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: TL buis stroombegrenzing

Die dV en dt mag je niet zo gebruiken. De formules moeten eerst nog geintegreerd worden, en zo krijg je voor het ontladen van een condensator v(t)=v(0)*e^(-t/RC)

Dus in bovenstaande vervang je v(0) door 220v, t door 60 seconden en R en C door de waarden. Je kan al zien dat de RC constante hier op ongeveer 6,48s zit (RC), en je ontlaadt 60 seconden. De vuistregel zegt dat een condensator zo goed als volledig ontladen is na 6 a 7 keer RC, dus na 60 seconden is die cap zo goed als leeg, want je zit met een ontlaadtijd die ongeveer 10 keer de RC constante is.

zie ook hier

natuurlijk kan er op die cap een hogere spanning staan, want 230V is de effectieve waarde. De topwaarde van de spanning op de cap zou dus hoger kunnen zijn, ongeveer 325V, en met de spoel kunnen er ook hogere spanningen ontstaan, om de tl buis te ontsteken (600V of zo), maar of die ooit op de cap komen te staan weet ik niet zeker.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 30

Re: TL buis stroombegrenzing

Als ik de formule invul dan vind ik voor v(t)=v(0)*e^(-t/RC) = 0,002V dus is indd zo goed als leeg.

Er was een vraag met de eis dat bij stroomonderbreking na 1 minuut ten hoogste 50V op de installatie mag staan. Uit de formule blijkt dat er dan zogoed als 0V dan opstaat toch?

Die v(0) wat je invult moet dat die 230V zijn of die 325V de max spanning?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: TL buis stroombegrenzing

Ik zou eigenlijk voor de worst case gaan, dus stel dat de spanning uitvalt als de condensator tot zijn maximum waarde geladen is, dan heb je 325V op de cap staan . Dus daarmee rekenen.

En inderdaad, er blijkt dat er zo goed als 0V op de cap zal staan.

Je zou de formule ook kunnen omdraaien en s berekenen hoeveel initiele spanning op de cap moet staan om na die tijd 50V over te houden (rond de 400000V :-)
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 30

Re: TL buis stroombegrenzing

Duidelijk uitgelegd ;)

Ik had nog even een vraagje over het volgende schema:

Afbeelding

Ik had een spanning van 188V over het VSA gemeten en 105V over de TL-buis. Waarom zijn die samen geen 230V. Komt dit omdat er een faseverschuiving zit tussen de Spanning over het VSA en de TL-buis?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: TL buis stroombegrenzing

Komt inderdaad door de faseverschuiving. Het VSA is hoofdzakelijk inductief, daar zal de spanning voorlopen op de stroom. De buis zelf is praktisch ohms, daar zal de spanning in fase zijn met de stroom.

Overigens klopt je schema niet. De buis heeft aan beide zijden 2 aansluitingen.

Vanaf de spoel ga je naar een pootje aan de bovenkant, vanaf het andere pootje aan de bovenkant naar de starter, andere kant van de starter naar een pootje aan de onderkant, andere pootje aan de onderkant naar de nul.

Berichten: 30

Re: TL buis stroombegrenzing

Inderdaad de aansluiting van de TL-buis heeft in totaal 4 aansluitingen. 2 aan de boven kant en 2 aan de onderkant.

Bedankt voor de uitleg ;)

Reageer